NA24.no

Under Trygve Hegnars ledelse inngikk Hurtigruten en ny og forbedret avtale med staten. Nå selger Hegnar seg ned med supergevinst.
Under Trygve Hegnars ledelse inngikk Hurtigruten en ny og forbedret avtale med staten. Nå selger Hegnar seg ned med supergevinst.

Fikset 5,1 milliarder av staten - tjener 500 millioner

Sist oppdatert:
- Det var en god jobb, sier Trygve Hegnar.

TJUVHOLMEN (Nettavisen): Hurtigruten er et av de mest kjente norske merkevarene.

Siden starten i 1893 har selskapet fungert som en livsnerve med passasjerer, post og gods langs Norskekysten.

Statstøtte-avhengig
Som en følge av avstandene og det spede befolkningsgrunnlaget har skipene alltid vært avhengig av statsstøtte. 

Og bak roret har det alltid vært norske selskaper og personer som har dominert.

Men onsdag er det klart at det nå blir private equity-selskapet TDR som kommer til å dominere med 90 prosent av eierskapet.

Les mer: Ukjent utlending kjøper Hurtigruten

Som en følge av dette selger Trygve Hegnar seg kraftig ned til en kanongevinst.

- Egentlig selger jeg for en milliard og så tjener jeg 500 millioner. Og så tar jeg 150 millioner kroner og investerer i det nye selskapet. Så det er en god butikk, sier Trygve Hegnar til Nettavisen.

Fikset tidenes støtte
Under hans ledelse har selskapet også sikret seg en kanonavtale med staten.

I mars 2011 inngikk nemlig Hurtigruten en avtale med staten på 5.120 millioner kroner (i 2011-kroneverdi), for drift av ruten Bergen-Kirkenes i perioden 2012 - 2019.

Den var også mye råere enn den foregående avtalen, der statens kompensasjon i 2010 utgjorde 377 millioner kroner.

I 2014 er summen til Hurtigruten 763 millioner kroner over statsbudsjettet.

Avtalen innebærer altså at staten i denne perioden kjøper tjenester fra Hurtgruten for litt over tusen kroner per nordmann.

Ulovlig støtte tidligere
Den saftige avtalen som ble inngått har endt hos EFTAs overvåkningsorgan (ESA).

I sommer ble avtalen klaget inn da den skal gi Hurtigruten en ulovlig merinntekt på 50 til 100 millioner kroner i året, ifølge Nord24.

Det er ikke første gang at bindingene har vært i fokus.

I oktober 2012 ble Norge dømt av EFTA-domstolen for å ha gitt Hurtigruten ulovlig statsstøtte i 2008, da selskapet var i pengetrøbbel.

Den gang måtte selskapet foreta nedskrivninger på 108 millioner kroner i 2012-regnskapet.

Fulgt siden avtalen
TDR som nå har kjøpt selskapet sier at de har siklet på selskapet lenge.

- Vi mener at det ikke er noe som er mer attraktivt og unikt innen denne sektoren enn Norskekysten, sier Jonathan Rosen hos TDR til Nettavisen.

- Selskapet får 640 millioner kroner av staten i året. Er dette viktig for kjøpet?

- Vi ser det ikke som subsidier, men som en kontrakt for tjenester - som også er bra for myndighetene. Vi har fulgt selskapet siden 2011.

- Altså på samme tid som det ble forhandlet med staten?

- Hehehe. Det er en ren tilfeldighet, sier Rosen.

Engelskmannen Jonathan Rosen hos TDR sier at de har sett på selskapet i lang tid.


Hegnar, som selv har langet ut mot subsidier ved flere anledninger, avviser at det er det er snakk om.

- Det er ikke statstøtte, men statlig kjøp av tjenester, sier Hegnar til Nettavisen.

- Er det ikke subsidier?

- Nei. Staten sier at de vil ha anløp på disse 34 havnene, syv dager i året og hele året. Vi hadde tilbud om at det kunne være fem dager i uken, eller tre dager i uken. For under vinteren så er det ikke etterspørsel i mørke nord, så da går trafikken ganske kraftig ned. Da bestemmer staten hva de vil ha og så betaler de for det, sier Hegnar.

- Men du klarte jo å få avtalen doblet?

- Det var også fordi tilbudet var litt annerledes, men det var en god jobb. Men hadde ikke staten betalt så hadde det ikke vært noen Hurtigrute. Da hadde jeg tilpasset kostnadene og lagt skip død i tre måneder om vinteren og sånn.

- Men det var en god jobb, sier Hegnar.

Les mer: - Det er typisk Hegnar


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere