*Nettavisen* Økonomi.

Satser stort og vil starte 1.000 lakserestauranter

Pink Fish:

GIGANTSATSING: Stjernekokk Geir Skeie (t.v) og matkjedeekspert Ronny Gjøse jobber hardt for å skape en internasjonal hurtigmatkjede basert på norsk laks. Foto: Pink Fish

- Potensialet er mye større enn 1.000 restauranter, sier daglig leder i Pink Fish AS.

23.05.18 14:06

På kort tid dukker det opp åtte nye hurtigmatrestauranter basert på norsk laks i Oslo og Bergen. Bak Pink Fish AS står kokke-verdensmester Geir Skeie, en tidligere leder i hurtigmatkonsernet Umoe Restaurants og en rik investor fra Vestlandet.

- Om det blir 400, 800 eller 1.200 restauranter skal vi ikke henge oss opp i. Målet vårt er å skape en internasjonalt kjent hurtigmatkjede, og da er potensielt mye større enn 1.000 restauranter, sier daglig leder Ronny Gjøse til Nettavisen.

Satser 70 millioner i første omgang
De første norske restaurantene kommer på store kjøpesentre som Oslo City, Steen & Strøm, Storo og Galleriet i Bergen. Men det er bare starten - rett over nyttår starter Pink Fish kontor og restaurant i Singapore.

Klikk på bildet for å forstørre.

MILJØVENNLIG: Pink Fish satser på den asiatiske øvre middelklasse, og bygger på helseeffekten av fisk.

- Årsaken til at vi i det hele tatt starter i Norge, er at vi ønsker kontroll til å «sette konseptet», sier Gjøse, som tidligere ledet Umoe-selskapet Blender - som var en del av en satsing med rundt 500 restauranter i Norge - og kjente merkevarer som Peppes, Starbucks og Burger King.

- I første omgang satser vi 60-70 millioner kroner på utrullingen i Norge og for å komme raskt i gang i utlandet, sier Gjøse.

Gigantmarked i Asia
Pink Fish kjøper foreløpig laks fra Lerøy, og arbeider tett med Innovasjon Norge og Sjømatrådet. Tanken er å satse i markeder der norsk laks er populært, og hvor det finnes en stor middelklasse.

Klikk på bildet for å forstørre.

VERDENSKJENT: Hvis gründerne får det til, vil dette bli et kjent bilde fra lignende restauranter i hele verden. Foto: Gunnar Stavrum (Nettavisen)

Selskapet skal ikke eie sine egne restauranter - både i Asia, Europa og USA ser man etter samarbeid (joint ventures) eller å sette ut driften til kjededrivere (franchise).

Klikk på bildet for å forstørre.

RASK VEKST: På meget kort tid vil Pink Fish etablere syv-åtte restauranter i Norge for å teste og sette konseptet.

- Til høsten vil vi arbeidet sammen med såkalte franchisemeglere for å finne de rette utenlandske partnerne, sier Gjøse.

- Asia og Kina er mest interessant. Der er potensialet enormt med mye folk, og mange store byer med det vi kan kalle middelklasse pluss.

- Grunnen til at vi satser, er at vi opplever et hull i markedet for det vi kan kalle «fast casual sjømat». Forbrukerne ønsker miljøvennlig mat, med god sporbarhet, og engangsembalansje som kan komposteres, sier den daglige lederen.

I tillegg satser man på enkel logistikk, der maten kan bestilles via en mobilapp eller på internett - og hentes når den er ferdig.

Start fra Fitjar
Kimen til den internasjonale satsingen kommer fra Fitjar, i havgapet sør for Bergen i Hordaland, som er fødestedet til Geir Skeie - vinneren av Bocouse d'Or i 2009. Skeie eier en tredjedel av morselskapet Salmon Company AS, som eier avdelingene i Oslo sentrum og Bergen.

Med på laget er altså Ronny Gjøse, som også eier en tredjedel. Da han ledet Jens Ultveit Moes selskap Blender, var hovedvekten på en rekke spisekonsepter på norske kjøpesentre og flyplasser.

Den siste tredjedelen eies av familien til skipsdesigner Svein Sandvik og hans bror Egil Sandvik - gode for nær 750 millioner kroner til sammen, ifølge Kapital.

Sandvik-familien har vært investorer i Geir Skeies restauranter både i Leirvik på Stord og i Sandefjord.

Hvor mye penger som trengs for å trenge igjennom internasjonalt, avhenger av om man finner gode partnere som kan drive lokalt. Hvis ikke, er planen å hente inn mer penger gjennom en emisjon mot nye investorer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag