NA24.no

Finn fjortendoblet prisen

Foto: Stig Martin Solberg (NA24)
Sist oppdatert:
Det ble for sterk kost for syv sørlandskommuner som dermed kutter jobbannonsering på finn.no.

De syv sørlandskommunene Lillesand, Birkenes, Iveland, Vennesla, Kristiansand, Søgne og Songdalen fikk nok da nettportalen Finn Jobb skrudde opp prisen på stillingsannonser med over 1400 prosent. Det skriver Dagens Næringsliv, ifølge dn.no.

- Det er for dyrt. Våre budsjetter er slik at vi ikke kan gjøre det. Det er snakk om masse penger for oss. Vi har flere hundre ansettelser i året, sier organisasjonssjef Heidi Engestøl i Vennesla kommune til DN.

Kommunen sluttet tidligere i år å legge ut ledige stillinger på Finn Jobb.

Prisøkning på 1460 prosent
Søgne kommune hadde en partneravtale med Fædrelandsvennen. Prisen var snaut 50.000 kroner i året for store fellesannonser i papiravisen i tillegg til at stillingene lagt ut på nettet hos Finn Jobb.

Finns nye pristilbud til kommunen var 5400 kroner per nettannonse for heltidsstillinger, pluss moms.

Kommunen har regnet ut at det ville gitt en årlig kostnad på nesten 780.000, altså 730.000 mer enn med den gamle avtalen.

Administrerende direktør Eirik Bache-Wiig i Finn Jobb ønsker ikke å kommentere enkeltkunder, men bekrefter at selskapet har mistet «en håndfull kunder eller to» i forbindelse med at papiravisenes gamle partneravtaler fases ut, skriver DN ifølge dn.no.

Tjener enormt på annonsering
Rubrikkannonsering på Finn.no er en meget lukrativ forretning for eier Schibsted.

Som NA24 skrev i februar hadde forretningsdelen Online rubrikk et driftsresultat på 182 millioner kroner i fjerde kvartal 2010. For hele året tjente denne delen fantastiske 771 millioner kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere