Finner seg ikke i sleipt asketriks

Foto: (Privat)

Reiseselskap prøvde seg på asketriks. Men så støtte de på Inge Lise Døvle fra Trondheim.

28.05.10 10:11

Forbrukerrettigheter, i forbindelse med flyselskaper og reiseselskaper, kom i fokus under askekaoset som lammet Europas flytrafikk i april og mai.

Forbrukermyndighetene i mange land måtte «rykke ut» til forsvar for den vanlige reisende.

NA24-saken: «Trond er utsatt for ett sleipt asketriks» illustrerte konflikten.

Til tross for at norske forbrukermyndigheter gjorde det klart at flybilletter skulle refunderes i sin helhet, ble Trond Hansen og hans kamerater krevd for 300 kroner i gebyr per flybillett av nettreiseselskapet Travelpartner.

Travellink krevde 200 kroner
Inger Lise Døvle (43) fra Trondheim ble nylig også krevd for gebyr. I hennes tilfelle var det Travellink som krevde et gebyr på 200 kroner. Det fant hun seg ikke i.

- Saker som dette putter jeg vanligvis på kontoen for «irriterende hendelser som krever mer innsats enn det er verdt i kroner». Men enkelte ganger når humøret er riktig, eller feil, kan jeg stå på langt utover gevinstgrensen bare for gleden av å kunne «ta igjen» mot slike selskaper som snor seg på at folk ikke orker å hevde sin rett, smiler Døvle.

Måtte gå to runder
Etter å ha sendt flere mailer til Travellink med spørsmål om gebyret fikk hun til slutt svaret:

«Vi tar ett gebyr på 200 NOK för att återbetala er biljett på grund av asken»

Dette var ikke godt nok for Døvle, som visste at hun i prinsippet hadde krav på hele billetten refundert.

- Vi beklager
Hun kontaktet NA24s journalist, som igjen kontaktet Travellink. NA24s e-post ble sendt onsdag 26. Mai. NA24 hadde torsdag ettermiddag ikke fått noe svar, men det hadde Døvle.

- Hehe, ja jeg fikk svar i går, smiler den blide trønderdamen.

I svaret trekker Travellink tilbake gebyret med følgende begrunnelse:

«Hej Inger Lise,

Tack för din e-post.

Vi beklager att vår information till dig icke stämmer överens med det vi sände dig då du blev drabbad av aske molnet. Våra procedurer förändrades efterhand då vi blev informerade om det extraordinära situationen vulkanutbrottet på Island medförde.

Därför har vi sänt dig en refusjon på hele beloppet 678 NOK på referanse XXXXXX samt kommer att se till att det samme skjer för YYYYYY.

Med vennlig hilsen/med vänlig hälsning, NN

Team leader Leisure»

Spesiell tur
- Ser man det. Det nytter å stå på, sier Inger Lise og legger til at turen som gikk i vasken var av spesiell art:

- Jeg var til årskontroll etter hjertetransplantasjon ved Rikshospitalet og min sønn skulle komme etter med fly for en kosehelg i Oslo. Denne turen var spesiell for meg følelsesmessig og derfor ble jeg ekstra provosert denne gangen, sier Døvle.

- Som sagt er det ikke disse 200-kronene i seg selv, men jeg er bare så inderlig fed up og da er det «dråpen» som får unngjelde, ler Døvle.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag