*Nettavisen* Økonomi.

Fjerner ikke oljetillegget

Color Line fjerner ikke drivstofftillegget selv om oljeprisen har stupt.

- Vi ventet i det lengste med å innføre drivstofftillegget. Vi innførte det den 1. juli da oljeprisen var nesten 150 dollar. Selv om oljeprisen har falt tilbake nå, er den fortsatt veldig høy, sier Helge Otto Mathisen, konserndirektør kommunikasjon i Color Line.

NA24 – din næringslivsavis

I sommer skapte den rekordhøye oljeprisen hodepine både for flyselskaper og rederier. Både SAS, Norwegian og Color Line innførte drivstofftillegg. Nå har oljeprisen stupt, men Norwegian meldte tidligere i uken at de foreløpig ikke vil fjerne drivstofftillegget. Det vil heller ikke Color Line gjøre.

- Fortsatt høy oljepris
- Man må huske at våre drivstoffkontrakter sluttes over noe tid, og det var fortsatt høye priser da vi sluttet drivstoffavtaler. Dette er ikke som å fylle bensin på bilen. På samme måte som vi ventet lenge med å innføre tillegget, vi var vel sist ute, vil vi være sikre på at prisen er stabilisert før vi tar det bort. Fortsatt ligger oljeprisen godt over det den var for ett år siden, fremholder Mathisen.

- Når fjerner dere tillegget?

- Vi må se hvordan oljeprisen utvikler seg, men tillegget tas bort i hvert fall til neste år, lover Mathisen.

- Men dere tjener nå på drivstofftillegget?

- Nei. Fortsatt er oljeprisen høy, og oljepris er en ting. Vi handler drivstoff i dollar, og den har også styrket seg kraftig.

- Hvor mye får dere inn på drivstofftillegget?

50 mill i ekstra kostnader
- Vi går ikke ut med enkeltpriser på en slik måte. Men økte oljepriser har belastet regnskapet med ca. 50 millioner kroner. Det tar vi ikke inn med et oljetillegg, forklarer Mathisen.

NA24 har gjort et anslag på hvor mye rederiet får inn ekstra på drivstofftillegget på seilinger mellom Oslo og Kiel. Passasjerene må samlet ut med over 100.000 kroner ekstra. (se regnestykket nederst i saken.)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Per Ervland

Mathisen mener det er gledelig at oljeprisen har falt kraftig tilbake fra toppnoteringene i sommer.

- Vi må være i stand til å leve med oljeprisen, og vi må også være godt nok skodd til at vi kan leve med forhold som vi ikke kan kontrollere selv, sier Mathisen.

Færre skip - økt trafikk
Color Line har i år fullført sin flåtefornyelse og redusert antallet skip fra ti til seks. Seilingene fra Vestlandet og fra Oslo til Hirtshals ble kuttet. Rederiet er godt fornøyd at på tross av flåtereduksjonen har volumene økt, både når deg gjelder antall passasjerer og godstrafikken. Færre og nyere skip betyr også lavere drivstoffutgifter.

- Økningen har overgått våre forventninger, og det er gledelig. Det viser at vi har truffet med våre konsepter.

Olav Nils Sunde-eide Color Line hadde i første halvår i år rundt 1,85 millioner passasjerer. Sommertrafikken var også svært hyggelig for rederiet, med en økning på 33 prosent på Oslo-Kiel, hele 37 prosents økning på ruten Larvik-Hirtshals og 8 prosents økning mellom Kristiansand og Hirtshals. Likevel sier Mathisen Color Line jobber med kostnadene.

- Vi er nå midt i budsjettbehandlingen og vi må se på kostnadsbildet og organisasjonen

- Du varsler kutt?

- Nei. Men mange ting kan gjøres smartere, fastslår Mathisen.

100.000 kroner ekstra
Color Lines «Color Magic» trafikkerer strekningen Oslo – Kiel. Med et fullastet skip er det 2700 passasjerer om bord og 550 personbiler. Ifølge Color Line er tillegget på 100 kroner per bil. Dermed får rederiet inn 55 000 kroner inn her. Passasjerene som sitter i bilene må ikke betale ekstra. Med tre passasjerer i hver bil må de 1050 øvrige passasjerene ut med til sammen 52 500 kroner i tillegg. Color Line får dermed inn 107 500 kroner ekstra hver vei i drivstofftillegg på denne strekningen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.