NA24.no

Flere hundre personer må gå etter store Rema-endringer


Flere hundre personer må gå etter store Rema-endringer i forbindelse med at Rema 1000 overtar såkalt varefremming selv fra 1. januar 2019.. Her er Ole Robert Reitan (REMA 1000) under presentasjonen av Reitangruppens årsresultat for 2017.  
Flere hundre personer må gå etter store Rema-endringer i forbindelse med at Rema 1000 overtar såkalt varefremming selv fra 1. januar 2019.. Her er Ole Robert Reitan (REMA 1000) under presentasjonen av Reitangruppens årsresultat for 2017.   Foto: Thor Nielsen / NTB scanpix
Sist oppdatert:
Orkla og Ringnes er blant dagligvaregigantene som må nedbemanne etter at Rema 1000 kutter ekstern varefremming fra 1. januar.

- Mange dyktige medarbeidere må forlate oss. Til sammen blir mer enn 200 medarbeidere berørt, sier Håkon Mageli, kommunikasjonsdirektør i Orkla til Nettavisen.

Fra 1. januar 2019 vil Rema 1000 droppe såkalte eksterne varefremmere og skal heller utføre den jobben selv.

Les også: Kinnevik går inn med 300 millioner i Kolonial.no

Varefremming går ut på vareplassering i butikkhyllene, produktdemonstrasjoner og andre salgstjenester. Mange hundrevis av mennesker jobber med dette i Norge i dag.

Norges største dagligvarekonsern, Norgesgruppen, kuttet ut dette for tre år siden og nå følger altså Rema 1000 etter.

ENDRINGER: Det kommer store endringer i Rema 1000-butikkene fra 1. januar.

Store kutt

Rema-endringene får store konsekvenser for dagligvareleverandører i Norge. Orkla bekrefter til Nettavisen at de har som følge av dette besluttet å avvikle denne delen av virksomheten deres. 

Giganten Orkla, der Stein Erik Hagen er styreleder og hovedaksjonær,  står bak kjente merkevarer som Grandiosa, Lano, Stabburet, Toro og Nidar.

Les også: Saft- og brusnæringen frykter nedbemanninger etter Siv Jensens sukkerbeslutning

Dermed må alle som jobber med varefremming i Orkla Confectionary and snacks Orkla Foods og Orkla Home and Personal Care finne andre steder å jobbe. 

- Det er dessverre sånn at vi ikke vil ha varefremming i butikker fra første januar, så da må alle som jobber med dette slutte, sier Mageli, som understreker at mange av de 200 som må gå har deltidsstillinger.

- Vi beklager utviklingen, men vi forholder oss til hvordan handelen overta varefremming og Norgesgruppen har gjort det allerede. Rema har besluttet å gjøre det, sier han.

- For oss er det vanskelig å forsvare å drive varefremming for en kjede, Coop, som selv vurdere å kutte det ut, sier Mageli, som understreker at de fortsatt vil tilby varefremming for Coop etter 1. januar 2019, men da med innleid personale.

34 går i Ringnes 

En annen kjede som må nedbemanne som følge av endringene i Rema 1000 er Ringnes.

- 34 personer må slutte hos oss som følge av omleggingen, sier kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard til Nettavisen.

Han sier at de som slutter i første omgang blir overført til Personalhuset Ringnes, et eget selskap som jobber for å omstille folk som må slutte hos Ringnes. Der får de som slutter lønn i en periode mens de jobber for å finne en ny jobb.

Les også: Coca-Cola Norge i permitteringssamtaler etter Rema-exit

- Den perioden kan variere fra mellom fire til 16 måneder, avhengig av hvor lenge de har jobbet i Ringnes, sier han.

Dr. Oetker må kutte

Administrerende direktør Øystein Bu i Dr. Oetker Norge bekrefter at også de må kutte ut varefremming.

- Dette har konsekvenser for oss. Vi må ta til etterretning at Rema 1000 vil håndtere varene selv etter nyttår, så vi må tilpasse vårt salgsapparat, sier til Nettavisen.

Han sier at de har måttet nedbemanne med én person og dessuten kutte i tjenestene de kjøper av eksterne varefremmere.

- Så dette får følger for disse selskapene også. Vi har begrenset med merchandising selv, sier Bu.

Ellers bekrefter Tine at også de blir påvirket av endringene, men hvor mange som eventuelt må gå er fortsatt uklart.

Kutt hos Retail24 og Mersalg

Endringene til Rema får også store konsekvenser for selskaper som driver varefremming som tredjepartsaktører, som Retail24 og Mersalg. Begge selskapene må nedbemanne.

- Vi må nedbemanne noe, men hele omfanget av kuttene er ikke klart ennå, sier administrerende direktør Gisle Vikøyr i Retail24 til Nettavisen.

Selskapet har 600 ansatte i Norge, og en stor andel jobber med varefremming.

Frode Hansen, administrerende direktør i Mersalg, sier at det som en følge av det blir nedbemanning blant salgsfremmere i Mersalg. Noen vil imidlertid få tilbud om å fortsette som selgere. 

- Vi har ikke fullt oversikt over omfanget ennå, men dette får ikke veldig store konsekvenser for oss, sier Hansen.

Mersalg har til sammen rundt 300 ansatte.

- Store konsekvenser

Helge Hasselgård, administrerende direktør i Dagligvareleverandørenes forening (DLF), sier at det er ingen tvil om at det kommer store endringer som følge av Rema 1000s beslutning. 

- Vi har en god dialog med Rema om de tingene og vi erkjenner at de er i sin fulle rett til gjøre det. Nå håper vi at dette gjøres på en god måte som ikke gir uheldige utslag for enkelte leverandører eller ansatte, sier Hasselgård til Nettavisen.

Selv om mange leverandører har bekreftet at de må nedbemanne, er den fulle effekten av endringene til Rema fortsatt ikke kjent.

- Vi vet ikke hvor stor grad det fører til nedbemanning. Mange er nå usikre på jobbene sine, sier Hasselgård.

Rema beklager

Innkjøpsdirektør Pia Almvang i Rema 1000 sier at de synes det er en tung avgjørelse å kutte ut varefremmerne.

- Dette er ikke en endring vi har gjort med lett hjerte, fordi vi alltid har hatt et veldig godt samarbeid med leverandører på denne typen tjenester. Allikevel er det slik at med dagens konkurransesituasjon blir det umulig for oss å fortsette i eksisterende spor, sier hun til Nettavisen.

- Norgesgruppens endring i 2015 har skapt et konkurransefortrinn mellom kjedene, både når det gjelder kostnader og effektivitet i butikk, som Rema 1000 må ta tak i, sier hun.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere