Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

NA24.no

Flere unge hører på radio

P4 sjef og P5 eier Kalle Lisberg og kanalsjef Kenneth Andresen (foran) i P5 studio i Oslo.
P4 sjef og P5 eier Kalle Lisberg og kanalsjef Kenneth Andresen (foran) i P5 studio i Oslo. Foto: Morten Holm / Scanpix
P4 vokser mest av de kommersielle radiotilbudene.

P4 avsluttet 2011 med vekst i lytterandel og lyttertid i den viktigste kommersielle målgruppen 20-50 år. Storbypakken «P5+», med P5, NRJ og Klem FM vokser mest av landets kommersielle radiotilbud.

I fjorårets siste kvartal økte P4 og datterkanalen P5, samt samarbeidskanalene NRJ og Klem FM – i kommersiell reklamesammenheng kalt «P4+» - med fire prosent andel av den daglige radiolyttingen i målgruppen 20-50 år.

Konkurrenten Radio Norge, som sammen med Storbyradioen (Radio1/Voice) og Metro Storby ble solgt til annonsører under navnet «Radio Norge+», var stabile i lytterandel i samme kvartal. Andelen beregnes ut ifra antall daglige lyttere og total lyttetid på kanalene.

- Det er likevel all grunn til å gratulere vår konkurrent Radio Norge med sin pene lyttervekst i 2011. «Radio Norge+»hadde 13,4 prosent av radiomarkedet i 2011. Men det er viktig å ikke glemme at «P4+»fortsatt er nesten dobbelt så stor som vår konkurrent med 23,8 i nordmenns andel av den totale radiolyttingen, sier salgsdirektør Trond Killingstad i P4 i en melding.

P4-kanalene økte også i det totale radiouniverset, aldersgruppen «12+», mens Radio Norges kanaler her viste tilbakegang i denne perioden på syv prosent.

- For eksempel hadde P4s flaggskip, «Radiofrokosten», i snitt 650.000 daglige lyttere i 2011 – enkelte dager over 800.000 lyttere. Radio Norges «Morgenklubben» hadde til en sammenligning i snitt rundt 400.000 daglige lyttere i 2011. Sammen har hovedrivalene P4 og Radio Norge gjort kommersiell radio enda mer robust og konkurransedyktig i kampen mot blant annet TV-kanalene om oppmerksomhet hos annonsører og mediebrukende nordmenn, sier Killingstad i meldingen.

Aldri har så mange nordmenn – mer enn 3,1 millioner daglig – lyttet til norsk radio som i fjor. Rundt 1,3 millioner av dem er daglig innom P4-gruppen, mens rundt 900.000 besøkte Radio Norges kanalpakke. Mens TV mister grepet om de yngste seerne mellom 12 og 29 år, øker de kommersielle radiostasjonene sin daglige dekning til 46,8 % i denne aldersgruppen.

- Hvis man sammenligner totalen i de to store, kommersielle radiopakkene som selges til norske annonsører, blir styrkeforholdet enda tydeligere. Her har «P4+» (P4, P5, NRJ og Klem FM) fortsatt 75 prosent høyere kommersiell andel enn «Radio Norge+» (Radio Norge, Storbyradioen og Metro Storby). Storbyradioen hadde en lytternedgang på hele 20 prosent i 2011, og når Metro Storby nå forsvinner helt ut av målingene fra årsskiftet, blir antallet daglige lyttere og lyttetiden i denne kommersielle pakken naturlig nok lavere, sier Killingstad i meldingen.

Rapporter om feil i artikkelen

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!