*Nettavisen* Økonomi.

Flest klager på Notar

En av fem hevnendelser til Forbrukerrådet i fjor gjaldt Notar. Dermed plasseres eiendomsmeglerkjeden på klagetoppen.

19.01.06 08:29

I løpet av 2005 kom det inn 712 henvendelser i forbindelse med eiendomsmegling til Forbrukerrådet. Av disse gjaldt 131 Notar. Til sammenlikning kom det inn 22 klager på DnB NOR Eiendom, som er det største meglerforetaket i Norge.

- Disse henvendelsene kan handle om hva som helst, og derfor er det vanskelig å si noe før vi har vært i kontakt med Forbrukerrådet og sjekket innholdet i henvendelsene, sier informasjonsansvarlig Eivind Rodem i Notar til Bergens Tidende.

Henvendelsene er ikke alltid en klage, men skyldes ofte at kunden er misfornøyd. Det kan blant annet dreie seg om feil ved kontraktskrivingen, feil ved salgsoppgaven, feil ved oppgjør, arealavvik og innsyn i budrunden.

- Mye går på slurv hos mekleren. Det er ikke gitt at en henvendelse omhandler en konflikt. Men samtidig gir tallene en viss indikasjon. Sammenlignet med de øvrige meklerne ligger Notar veldig høyt, sier jurist Vegard Syvertsen i Forbrukerrådet til avisen.

Også i 2003 og 2002 var Notar på klagetoppen, med fem ganger så mange henvendelser som den neste kjeden på listen. Derfor ble kjeden innkalt til oppvaskmøte hos Forbrukerrådet sommeren 2004.

Tidligere i uken ble det kjent at Kredittilsynet tilbakekaller foretaksbevillingene for Notar Eiendom Bergen AS og Notar Nybygg Bergen AS etter avdekking av omfattende juks.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.