NA24.no

Følger i Paris fotspor

(Scanpix)
Sist oppdatert:
Selv om Frelsesarmeen er 142 år lærer den av ungdommen.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Paris Hilton er det største kroneksemplet på en som blir kjendis fordi hun er kjent. Dette har de siste årene ført til så mye PR og oppslag at Associated Press følte at det hele var grotesk så de innførte en uke der Paris-nyheter ble bannlyst. Nå prøver den gamle traveren med klare religiøse motiver, i likhet med Paris, å få mest mulig oppmerksomhet.

NA24 - din næringslivsavis

Den 142-årige gudfryktige organisasjonen har funnet ut at de må modernisere seg for å kunne appellere til folks lommebøker. For å få til dette har den amerikanske avdelingen nå begynt å omfavne magi, kjendiseri og PR-stunt.

Magi og penger
I november foretok illusjonisten David Blaine ett 52-timer langt stunt over Times Square i New York der han hang i et spinnende gyroskop. Etter at han kom ned begynte han å leie 100 barn som alle var utstyrt med et gavekort på 3.000 kroner. Målet var en shoppingtur til Target. Target tok regningen på to millioner dollar, men i bakgrunnen sto Frelsesarmeen.

- Det var en mulighet til å få kontakt med et nytt publikum på en innovativ måte. Jeg må håpe at det vil føre til ny lojalitet, sier markedsføringssjef i Frelsesarmeen George Hood, ifølge Forbes.

- Det som fungerte på 1950- og 1960-tallet var bra. Nå må vi endre vår kultur sier Hood.

Moteshow og Trump
Lederne for den amerikanske armen av organisasjonen frykter at de ikke lenger er så godt plassert i folks bevissthet. I 2005 fikk de samlet inn 5,3 milliarder dollar, hvorav 1,5 milliarder dollar kom fra dødsboet til Joan Kroc, kona til grunnleggeren av McDonalds. Men samtidig falt omsetningen i organisasjonens butikker med fire prosent. De vet enda ikke hvordan det gikk i fjor, ifølge Forbes.

I flere tiår levde frelsesarmeen utelukkende på frivillige som sto plassert utenfor butikker mens de ringte i bjeller og samlet inn penger. Det har de holdt på med siden 1891.

Hood snakker nå med selskaper om å få sponset et tv-program, et reality-program og og kanskje også en film som kan promotere frelsesarmeen.

I fjor iscenesatte de et moteshow i Los Angeles, sponset av Paramount Pictures, der designere kledde opp kjendiser i klær plukket fra frelsesarmeens egne bruktbutikker. De fikk også nylig Donald Trump til å holde sin golfturnering for kjendiser under deres flagg.

Kraftig konkurranse
Nå er Frelsesarmeen i sin største reklamekampanje som de noensinne har holdt. I fjor hadde de reklameannonser verdt svimlende 19 millioner dollar, som var en fremgang på 63 prosent fra året før, ifølge Forbes. I tillegg har detaljistgiganten Wal-Mart betalt fem millioner dollar for å kunne ha reklamer der de oppfordrer folk til å donere til frelsesarmeen. Og mer skal det bli.

- Vi må aldri bli fornøyde med hvor vi er – være fornøyde, ja, takknemlige, ja. Men vi må innse at nonprofitindustrien er mer konkurranseutsatt enn noensinne, sier Hood.

Og det har han antakelig helt rett i. Selv om det ble samlet inn 1.560 milliarder kroner i veldedighet i USA i fjor er det stadig flere organisasjoner som ønsker penger.

Kilder: Forbes og Reuters.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere