*Nettavisen* Økonomi.

Flyanalytiker: - Kjos er minst fem år foran konkurrentene

Med bestillingen av 19 Boeing 787-9 Dreamliner, den største enkeltbestillingen i Europa, vil Bjørn Kjos øke til 38 Dreamlinere i løpet av de fem neste årene. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

- Det gjør også Norwegian mer attraktiv som oppkjøpsobjekt.

22.10.15 13:31

Flyselskapet Norwegians varsler torsdag en ny bestilling av Dreamliner-fly som vil mangedoble dagens langdistanseflåte.

Med bestillingen av 19 Boeing 787-9 Dreamliner, den største enkeltbestillingen i Europa, vil Bjørn Kjos øke til 38 Dreamlinere i løpet av de fem neste årene.

Fra analytikerhold får Kjos tommelen opp.

- Norwegian har truffet planken på langdistanse. De er minst fem år foran konkurrentene og det er også en kommersiell suksess. Det er der de store flyselskapene i dag tjener penger, men ingen andre lavprisaktører er i det markedet, sier Fondsfinans-analytiker Ivar Andreas Lemmechen Gjul til Nettavisen Stocklink.

Fordelen av å være først fremhever også DNB Markets-analytiker Eivind Veddeng.

- Bestillingen av nye fly er veldig positivt. Langdistanse er et av de områdene i selskapet som har hatt størst forbedring. Vårt syn er at Norwegian har en kjempefordel på langdistanse, siden de er først og har lavest kostnader i forhold til konkurrentene.

Stappfulle fly
Etter en trøblete oppstart, viser Norwegians tall at selskapet har fått sving på satsingen.

I september var langdistanseflygningene nærmest stappfulle med en fyllingsgrad på 96 prosent. Gjennomsnittet i løpet av de to årene med langdistanse er på over 90 prosent.

- Lastefaktoren på langdistanse har vært over 95 prosent de siste månedene. Det er ekstremt høyt. Her er det åpenbart potensial for å sette inn mer kapasitet, mener Gjul.

- Oppkjøpsobjekt
Han sier Norwegian har en posisjon på langdistanse i dag som ingen kan ta igjen på 5 års sikt.

- Det gjør også selskapet mer attraktivt som oppkjøpsobjekt. For eksempel skulle nok Ryanair gjerne hatt langdistanse og eksponering i Norden.

Det er også ute at Norwegian vokser. I tredje kvartal var innenlandske inntekter uendret, mens internasjonale økte med 18 prosent. I kvartalet kan flyselskapet vise til en vekst på 15 prosent i antall passasjerer på langdistanse.

- Vår langdistanseoperasjon og internasjonale virksomhet blir stadig viktigere, noe tallene for tredje kvartal bekrefter. Det er her vi kommer til å vokse mest fremover, noe som vil sikre selskapet større muskler i et globalt marked med sterk konkurranse, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Skuffer i tredje kvartal
Tross kraftig resultatbedring i tredje kvartal når ikke Norwegian opp til markedets forventninger.

Norwegian fikk et resultat før skatt på 1,1 milliard kroner, opp fra 505 millioner kroner i samme kvartal i 2014. Ifølge estimater fra SME Direkt var det ventet et enda høyere resultat på 1,27 milliarder kroner.

På børsen straffes dermed flyaksjen, som stuper over åtte prosent.

- Billettinntektene som er størsteparten av topplinjen er kjent, slik at typisk det man ser på i topplinjen i et kvartal er ancillary revenue (tilleggsinntekter). De har vokst betydelig per passasjer de siste kvartalene, men veksttakten var noe lavere i tredje kvartal. Det gjør at topplinjen, etter vårt syn, er noe skuffende. I tillegg var enhetskostnaden en del høyere enn konsensus hadde sett for seg. Driftsresultatet ble dermed lavere enn forventet, og dette tror vi kan forklare noe av den negative kursreaksjonen i dag, sier DNB Markets-analytikeren, som legger til:

- Men selskapet guider for en enhets-kostnad for 2016 som er på linje med konsensus. 2015 blir noe skuffende hvis man sammenligner med dagens konsensus, mens 2016-estimatene bør ikke reduseres så mye.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag