Gå til sidens hovedinnhold

Flypassasjeravgiften innføres 1. juni

Finansdepartementet vedtok fredag å innføre flypassasjeravgiften 1. juni i år. Konsekvensen kan bli at Rygge flyplass må legge ned virksomheten.

– Avgiften ble vedtatt av Stortinget før jul som en del av budsjettavtalen for 2016. Stortinget vedtok både sats og fritak. Når Finansdepartementet i dag fastsetter forskriften og iverksetter avgiften med virkning fra 1. juni, følger vi lojalt opp Stortingets vedtak om å innføre en flypassasjeravgift, sier finansminister Siv Jensen (Frp).

Den såkalte flyseteavgiften innebærer en økt utgift på 88 kroner per passasjer per avgang fra norske flyplasser – med unntak av passasjerer som må ta flere fly med samme selskap på samme reise.

Grønt lys fra ESA

EFTAs overvåkingsorgan ESA mente dette fritaket kunne innebære ulovlig statsstøtte og ba regjeringen vente med å innføre ordningen til spørsmålet var avklart. Avgiften skulle egentlig ha vært på plass fra 1. mars.

Regjeringen mente det ikke dreier seg om ulovlig statsstøtte, men siden ESA lovte å behandle saken raskt, gikk Finansdepartementet med på å utsette innføringen til 1. juni.

Den senere tiden har departementet og ESA hatt en dialog om saken, og ESA har kommet til at fritaket ikke er å anse som statsstøtte, ifølge Finansdepartementet.

Utsettelsen fra 1. mars til 1. juni har kostet staten 250 millioner kroner i avgifter, gikk det fram av revidert nasjonalbudsjett. Avgiften var en vesentlig faktor for at regjeringen og støttepartiene skulle kunne lande en enighet om statsbudsjettet for 2016.

– Skuffet

Rygge sivile lufthavn AS er skuffet over at avgiften nå innføres. Administrerende direktør Pål F. Tandberg har tidligere varslet at flyplassen kan bli nødt til å legge ned virksomheten.

– Det er dramatisk og vi er veldig skuffet over avgjørelsen. Nå skal vi snarest mulig sette oss ned og diskutere med styret og våre eiere for å få klarhet over hvilke konsekvenser dette vil få, sier markedssjef Silje N. Thoresen til NTB.

Hun sier at innføringen av avgiften vil føre til at Ryanair forsvinner fra flyplassen. Det irske lavprisselskapet har allerede sagt opp avtalen med Rygge, betinget av at innførselen av flypassasjeravgiften blir gjennomført. Når den nå gjør det, frykter hun for arbeidsplassene.

1.000 arbeidsplasser blir berørt

– Det vil berøre 500 arbeidsplasser på flyplassen direkte og ytterligere 500 vil bli indirekte berørt, det er mye, sier hun.

Hun varsler at Rygge sivile lufthavn vil komme tilbake til saken etter pinse.

Fra før har flyplassen gått ut offentlig og sagt at sommerprogrammet for 2016 vil bli avviklet som planlagt selv om flyplassen vil bli lagt ned.

Senterpartiets stortingsrepresentant Geir Pollestad, som også er leder av næringskomiteen, mener avgiften vil ha liten eller ingen betydning for miljøet.

– Den vil ramme distriktene og bety tapte arbeidsplasser, er hans kommentar.

Han utfordrer regjeringen til å utrede en ny innretning på avgiften slik at den blir mer treffsikker og effektiv som miljøavgift.

Jubler

Tonen er en helt annet hos Natur og Ungdom. De jubler for at avgiften nå blir innført.

– Klimagassutslippene fra flytrafikken økte med 84 prosent mellom 2002 og 2014. Det er uakseptabelt. Vi jubler i dag for at regjeringen lytter til våre innspill og tar grep for å få bukt med skyhøye utslipp, sier nestleder i Natur og Ungdom, Gaute Eiterjord. (©NTB)

Kommentarer til denne saken