Flypassasjerer får bedre rettigheter

Nå har flypassasjerer rett til erstatning når flyet deres er overbooket. Men loven gjelder ikke for alle.

12.01.06 11:56

Tirsdag fastslo EU-domstolen at de nye reglene som ble innført 17. februar i fjor, er gyldige. Gjennom EØS-samarbeidet gjelder også reglene norske flyselskaper.

Sterkere rettigheter
Flypassasjerene får dermed sterkere rettigheter, og flyselskapene må blant annet å gi passasjerene erstatning ved kanselleringer, store forsinkelser eller dersom man blir nektet ombordstigning på grunn av overbooking.

Ved kanselleringer skal flyselskapet gi passasjerene valget mellom full refusjon eller alternativ transport til bestemmelsesstedet. Flyselskapene må også sørge for kost og losji dersom det er nødvendig, samt gratis tilgang på telefon, telefaks og e-post.

Det samme gjelder ved forsinkelser, og dersom forsinkelsen er på mer enn fem timer skal det også medføre refusjon av billetten.

Negative flyselskaper
Flere flyselskaper vært negative til de nye reglene. Den internasjonale luftfartsorganisasjonen (IATA), som omfatter rundt 270 flyselskaper, forsøkte å få kjent reglene ugyldige.

Dette fordi de mente EUs regler var i strid med Montreal-konvensjonen fra 1999 som regulerer luftfartens ansvar for skader.

Ble nektet erstatning

Men for ekteparet Hagvin fra Siggerud betyr de nye reglene fint lite. De har erfart det stikk motsatte. Grunnen: de reiste med Thai Airways, et flyselskap som opererer i Norge og er medlem av Star Alliance, men som ikke er registrert i EU.

For et drøyt år siden bestilte ekteparet en tur/retur-billett til Thailand. Da de skulle gå om bord på flyet i Bangkok på vei hjem, ble de nektet ombordstigning. Årsaken var overbooking.

Luftsfartstilsynet avslo klagen
Ekteparet valgte å klage inn saken. I klager som rettes mot selskaper som ikke er registrert i EU, er det Luftfartstilsynet som behandler klagen.

Både Thai Airways og Luftfartstilsynet avslo klagen fra ekteparet med begrunnelsen at loven ikke gjelder for alle.

- Vi fikk beskjed om at loven kun gjelder for ikke-EU-selskaper som flyr innen eller ut av EU. Den gjelder ikke selskaper som flyr ut fra EU. Og siden overbookingen skjedde i Bangkok, har vi ikke rett til erstatning, sier Hagvin.

- Når det skjer noe i Asia og på vei inn til EU, er det Warzawakonvensjonen og IATAs regelverk som gjelder, bekrefter Hilde Hirai i Thai Airways Norge.

Og ifølge Tor Simonnæs i Luftfartstilsynet hadde ekteparet hatt alle rettigheter til erstatning på 600 Euro hver, dersom overbookingen hadde skjedd i et EU-land, og ikke i Bangkok.

Både Forbrukerrådet og Forbrukerombudet er sterkt uenig i avslaget fra Luftfartstilsynet. Forbrukerrådet har også vært i møte med Luftfartstilsynet uten at de er kommet til enighet.


Valgte businessclass for å være på den sikre siden
Ekteparet har nå gitt opp å få noen erstatning.

- Vi ønsker bare at folk skal bli oppmerksomme på at de må sjekke om flyselskapet de reiser med er registrert i EU. Blir de da stående igjen på grunn av overbooking, så har de i hvert fall krav på erstatning, sier Liv Unni Hagvin til «TV 2 hjelper deg»

Ekteparet setter snart kursen for Thailand igjen - med Thai Airways. Men denne gangen kjøpte de billetter på businessclass.

- Det ble en del dyrere, men nå er vi i hvert fall sikret at vi kommer hjem på riktig tidspunkt, sier Hagvin.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.