NA24.no

Flyselskapene har tapt 10 milliarder

Foto: Flickr:abdallahh (Creative Commons)
Sist oppdatert:
Tre av fire fly er nå i trafikk i Europa.

Den internasjonale flytransportorganisasjonen (IATA) estimerer at vulkankrisen har kostet europeiske flyselskaper mer enn 1,7 milliarder dollar per tirsdag. Dette tilsvarer hele 9,5 milliarder kroner.

- På det verste påvirket krisen 29 prosent av verdens flyindustri og rammet 1,2 millioner passasjerer per dag, sa IATA-sjef Giovanni Bisignani på en pressekonferansen i Tyskland onsdag.

Han gjentok på pressekonferansen at effekten av vulkankrisen var større enn krisen i flyindustrien etter terrorangrepene i New York 11. september 2001.

Verst mellom 17. og 19. april
Det var de tre dagene mellom 17. og 19. april som var verst for flyselskapene. Da tapte flyselskapene 400 millioner dollar, eller 2,24 milliarder kroner, hver dag, anslår IATA.

IATA-sjefen Bisignani anmodet myndighetene til å finne metoder for å kompensere flyselskapenes tapte omsetning. Til sammenligning gikk amerikanske myndigheter inn med 5 milliarder dollar, eller 28 milliarder kroner, etter angrepene 11. september. EU gikk også inn med midler til flyselskapene etter terrorangrrepene.

Tilbake til normalen
Onsdag begynte den europeiske flytrafikken å komme tilbake til normale. Ifølge den operative europeiske flykontrollen, Eurocontrol, var 75 prosent av den europeiske flytrafikken tilbake onsdag. I Norge var hele luftrommet åpnet for trafikk.

IATA-toppen var også meget kritisk til luftfartsmyndighetenes håndtering av vulkanskyen. På pressekonferansen sa Bisignani at han det var feil å stenge flyplasser uten omfattende data om askeskyen. Han ønsker nå at det skal opprettes én luftfartsmyndighet for den europeiske flytrafikken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere