Flyttet 1 million kunder

Flere hundre medarbeidere har jobbet på spreng i DnB NOR i påsken.

18.04.06 13:01

(NA24): En av de største IT-prosjektene i norsk finanshistorie ble gjennomført i påsken. Nå håper DnB NOR at nettbanktrøbbelet skal være over.

Siden fusjonen mellom DnB Holding og Gjensidige NOR i 2003 har de to bankpartnerne operert med separate interne datasystemer. Dette har gitt utslag i store problemer for både kunder og banken selv. Men etter flytte-operasjonen i påsken håper banken at problemene skal være over.

- Dette er en operasjon vi har forberedt i i to år, og alt tyder på at det har gått veldig bra, forteller pressetalsmann Anders Bigseth i DnB NOR til NA24.

NA24 - din nye næringslivsavis

Stor frustrasjon
Store problemer med nettbanken, spesielt ille i andre halvdel av fjoråret, har ført til mange irriterte kunder som har hatt problemer med å selge og kjøpe aksjer på nettet.

I påsken har det vært flere hundre medarbeidere på jobb i konsernet. De har flyttet cirka én million kunder og to millioner konti inn til det felles operativsystemet.

- Hvilke operasjoner har dere utført?

- Det vi har gjort er å flytte innskudd - og utlånskonti fra kunder i tidligere Gjensidige Nor fra EDB Fellesdata til DnB NORs kjernesystem, sier Bigseth til NA24.

Stabilitet
- Det at vi nå kjører på en kjerne skal gi oss større driftsstabilitet. Bedre driftsstabilitet og lavere it-kostader, forklarer Bigseth til NA24.

Dermed er det siste av de store tekniske integrasjonsprosjektene i forbindelse med fusjonen av de to bankene gjennomført. Det er det mest omfattende IT-prosjektet i norsk finansnærings historie.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.