NA24.no

Forbrukerombudet ber P4 stoppe reklame

«We have people on TV», skriver CGTV på sine nettsider.
«We have people on TV», skriver CGTV på sine nettsider. Foto: Skjermdump fra nettsidene
Sist oppdatert:
Reklame for prøvespilling var kostbart talentkurs.

Det er TV-selskapet CGTV som lokker med audition for TV-roller i radioreklamen som har gått på P4.  I realiteten er det snakk om å selge et kostbart talentkurs i USA, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.

Forbrukerombbudet ber kanalen bekrefte at de ikke lar TV-selskapet markedsføre seg på denne måten.

Det var Dagbladet som først skrev om prøvespillingen i Oslo, som viste seg å være et kurs til 48.000 kroner. mange barn med foreldre møtte opp etter å ha hørt reklamen som starter med:  «Drømmer du om å være med på TV-show som Prette little liars, Jesse med Debbie Ryan eller filmer som Hunger games med Jennifer Lawrence? Alle jenter og gutter mellom 6 og 21 år inviteres til audition i Oslo denne helgen.»

Forbrukerombudet skriver på sine nettsider at de tror at mange ikke ville vurdert tilbudet om de kjente til den faktiske kostnaden. Den uriktige fremstillingen av tilbudet gjør at Fobrukerombudet vurderer reklamen som villedende og ulovlig etter markedsføringsloven.

- Reklamen utnytter tydelig barnas forhåpninger om å bli TV-stjerner, og sier ingenting om den betydelige prisen tilbudet faktisk innebærer. Slik har ikke næringsrivende lov til å markedsføre seg, sier forbrukerombud Gry Nergård.

P4 kan holdes medansvarlig for lovbruddet når de kringkaster reklamen og nå vet at reklamen er ulovlig. Derfor ber Forbrukerombudet P4 om at reklamen ikke skal sendes på nytt.

Sjefredaktør og administrerende direktør i P4, Trygve Rønningen sier til Dagbladet at reklamen ikke har vært sendt siden forrige fredag og at den ikke vil bli sendt igjen.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

Våre bloggere