*Nettavisen* Økonomi.

Forbrukerrådet krever at leiebilbransjen rydder opp

FÅR REFS: Forbrukerrådet er ikke fornøyd med hvordan leiebilselskapene opplyser om sine priser. Illustrasjonsbilde. Foto: Jon Olav Nesvold (NTB scanpix)

Det er umulig å finne totalpris ved bestilling, viser en undersøkelse.

26.06.18 09:06

Nordmenn er ivrige etter leiebil i sommerferien, men ikke alle tilbud er like gode. Forbrukerrådet har sammen med Forbruker Europa testet forsikringstilbudene hos de største leiebilselskapene.

Målet var å finne ut hvordan en forbruker sikre seg billigst forsikring av leiebiler, skriver Forbrukerrådet på egne nettsider.

– For oss vanlige kunder er det rett og slett nær umulig å vite hva de dyre forsikringene dekker, og ikke minst hva de ikke dekker. Sånn kan vi rett og slett ikke ha det, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

Klikk på bildet for å forstørre.

IKKE FORNØYD MED LEIEBILGIGANTER: – For oss vanlige kunder er det rett og slett nær umulig å vite hva de dyre forsikringene dekker, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet. Foto: Vegard Wivestad Grøtt (NTB scanpix)

Krever opprydning

Undersøkelsen viser at det ikke bare er forsikringene som er ekstremt kompliserte, de er også ofte umulige å kjøpe før man skal hente bilen.

Å finne totalprisen for leiebilen ved bestilling er nærmest umulig hos de fleste aktørene. Hos kun to av fem selskaper – Sixt og Europcar – er det i dag mulig å kjøpe alle forsikringer samtidig som man bestiller bilen på nett, skriver Forbrukerrådet.

Fakta

Forbrukerrådets krav til leiebilselskapene

Og det er kun Sixt som lar deg velge fritt i forsikringer, uten å måtte kjøpe en forsikringspakke. Samtidig kunne ikke selskapet garantere at kasko- og tyveriforsikring alltid er inkludert i grunnleieprisen, hvilket kan bety at en forbruker risikerer store kostnader hvis uhellet skulle være ute.

– Nå må leiebilbransjen rydde opp, krever forbrukerdirektør Randi Flesland

De ulike selskapene har sprikende navn på forsikringene og vilkår. Dette er også med på å gjøre situasjonen enda mer forvirrende for forbrukerne.

Forsikringene er så kompliserte at selskapene bruker flere uker på å svare på Forbrukerrådets spørsmål. Hertz klarte ikke å svare tilfredsstillende på noen av spørsmålene, og først etter fire purringer var de i stand til å opplyse om forhold det forventes at kundene raskt skal sette seg inn i.

Klikk på bildet for å forstørre.


Får støtte av forbrukerminister

Også forbrukerministeren reagerer på Forbrukerrådets funn.

– Forbrukere skal få informasjon om priser på en klar og tydelig måte når de bestiller leiebil. Forbrukerrådets undersøkelse viser at det er store mangler her når det gjelder forsikringer, sier forbrukerminister Linda Hofstad Helleland (H) til Forbrukerrådet.

Fakta

Råd til deg som skal leie bil

– Her må det ryddes opp. Alle kan kjenne seg igjen i hvor frustrerende det er å få en hel haug med tilleggskostnader når man skal hente leiebilen etter en lang flytur og slitne barn, fortsetter Helleland.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag