*Nettavisen* Økonomi.

Ford må gire ned

Foto: (Scanpix)

Bilgiganten må legge om planene drastisk i takt med svekket amerikansk økonomi.

22.05.08 16:29

Ford merker for alvor det kjølige økonomiske klimaet i USA og justerer ned produksjonen og utsiktene for positiv inntjening.

NA24 – din næringslivsavis

Samtidig skifter bilprodusenten produktmiksen og dreier over fra bensintørste SUV`er og trucker til de mindre modellene.

I en pressemelding skriver selskapet at det øker produksjonen av modellene Focus, Fusion, Edge and Escape, Mercury Milan og Mariner, så vel som Lincoln MKZ og Lincoln MKX.

Samtidig reduseres volumene av pick-uper og SUVer som følge av stigende bensinpriser. Ford sier at kundene driver etterspørselen over til mindre og mer drivstoffvennlige biler.

- Skifte i etterspørselen
- Vi er lønnsomme og vokser utenom Nord-Amerika og vår omstillingsplan her er i rute. Utfordringen som påvirker hele industrien er det raske skiftet i etterspørsel bort fra store til mindre biler kombinert med svekket amerikansk økonomi og sterkt økende drivstoffpriser, sier konsernsjef Alan Mullaly i Ford i en pressemelding.

15 prosent færre biler
Ford planlegger å produsere 690.000 kjøretøy i USA i andre kvartal, som er en videre reduksjon på 20.000 enheter fra tidligere planlagte produksjonsnivå, og en nedgang på 15 prosent fra samme periode i fjor.

Klikk på bildet for å forstørre.

I tredje kvartal reduseres produksjonen med 15-20 prosent til mellom 590.000 og 630.000 enheter.

Reviderte økonomiske utsikter
Lavere produksjon, dramatisk endring i modellporteføljen og markant økte råvarepriser presser frem en revidering av Fords kortsiktige økonomiske utsikter, skriver konsernet videre.

- Raskt økende råvarepriser- spesielt stålpriser- og høyere drivstoffpriser som akselerer kundene inn på nye modeller har en enorm påvirkning på vårt salg,vår produksjon og vår lønnsomhet når vi ser mot 2009, sier Mark Fields, som er sjef for Fords amerikanske divisjon.

Ford spår at selskapet kommer til å nå break-even på konsernnivå i 2009, men divisjonen i Nord-Amerika ventes å være en bremsekloss.

- Om ikke USA-virksomheten vender raskt, noe vi ikke venter oss, ser det ut som om det kommer til å ta lengre tid å nå lønnsomhetsmålet for virksomheten her, sier toppsjef Alan Mulally.

Annonsebilag