*Nettavisen* Økonomi.

Forført av tre bokstaver

CRM, TQM og JIT. Næringslivet faller for «tre-bokstavsledelse».

27.12.07 15:38

Tre ord blir til tre bokstaver og næringslivet lar seg overbevise gang på gang. Customs Relations Management blir CRM, Corporate Social Responsibility blir CSR, Total Quality Management oversettes til TQM mens JIT er Just-In-Time-prinsippet.

NA24 - din næringslivsavis

Men ifølge BI-professor Tor W. Andreassen kan det bære galt av sted når næringslivet lar seg forføre av enkle oppskrifter som gjerne presenteres som en tre-bokstavs-forkortelse.

Tre-bokstavs-ledelse
- Jeg betegner fenomenet som tre-bokstavs-ledelse, eller TBL for å følge sjargongen, sier Tor W. Andreassen til forskning.no.

Ifølge Andersen har det utviklet seg en hel moteindustri som markedsfører siste nytt innen ledelse og enkelte ledere er storforbrukere av tre-bokstavs-forkortelser.

En periode var TQM det store, så ble det JIT. Sammen med tre forskere har han testet ut en av de hotteste forkortelse som er å få tak i på det internasjonale konsumentsupermarkedet. NPS (Net Promoter Score), utviklet av Fred Reichfeld som regnes som en av de mest innflytelsesrike konsulentene i verden.

Han lanserte prinsippet som det eneste nøkkeltallet du trenger for å sikre firmaets fremtidige vekst og gir kort fortalt uttrykk for hvor sterkt dine kunder vil anbefale dine produkter og tjenester til sine venner og kjente, med andre ord en promoveringsindikator, skriver forskning.no.

Forledes til å investere feil
Nå har flere internasjonale selskaper tatt til seg begrepet og kastet andre resultatmål, som kundetilfredshet og lojalitet over båten. Men Andreassen og de tre andre forskerne mener derimot at NPS-indikatoren langt fra er det beste målet for fremtidig vekst.

- Vi sier ikke at Reichfeld har fusket med sine studier. Men han har i alle fall strukket sannheten langt og tjent store penger på det, fremholder Andreassen, som mener ledere har en tendens til å løpe etter siste nytt i ledelse.

- Bedrifter kan ha blitt forledet til å bruke markedsinvesteringene feil, og bidratt til å svekke verdien av kundemassen og aksjekursen, sier Andreassen til forskning.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.