Forlik i 13 år lang postkonflikt

Posten må betale 11,112 millioner euro i bot for å ha hindret konkurrenter i å etablere seg på markedet gjennom produktet Post i Butikk.

Posten må betale 11,112 millioner euro i bot for å ha hindret konkurrenter i å etablere seg på markedet gjennom produktet Post i Butikk. Foto: Stian Lysberg Solum (NTB Scanpix)

DB Schenker og Posten har inngått forlik i konkurransesaken som startet med Post i Butikk-ordningen for 13 år siden.

For samme forhold reiste det tyske logistikk-konsernet DB Schenker i 2009 et erstatningskrav mot Posten på 460 millioner kroner.

– Vi er glade for at det har vært mulig å komme fram til enighet med Posten. Selv om saken har vært vanskelig for begge parter har tonen i forhandlingene vært god og profesjonell, sier juridisk direktør ved DB Schenkers hovedkontor i Frankfurt, Alexander Wismeth, i en pressemelding.

DB Schenker trekker erstatningskravet, og de trekker også innsyn i etterforskningen av saken, som varte i mer enn åtte år, skriver Aftenposten.

Posten, som hele tiden har avvist erstatningskravet, er også fornøyd med å få saken ut av verden.

– Forliket betyr at vi kan legge denne årelange uenigheten bak oss og se fremover. Vi foretrekker å fokusere på å finne flere gode løsninger, fremfor å benytte tid og penger på lange rettsprosesser, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten Norge i en pressemelding.

Posten ble i 2012 dømt til å betale en bot 83,6 millioner kroner av EFTA-domstolen, for å ha hindret fri konkurranse om utdeling av pakkepost i Norge. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.