NA24.no

Bernie Ecclestone
Bernie Ecclestone Foto: VALERY HACHE (Scanpix)

Formel 1-topp frir til Saab

Sist oppdatert:
Styrtrik racerbilkonge har kastet seg inn i Saab-kampen.

Ved budfristens utløp torsdag kl. 23 var det angivelig to budgivere til den svenske bilfabrikken Saab. Den ene av disse støttes av den mangeårige sjefen av formel 1-sirkuset, den britiske milliardæren Bernard Ecclestone.

- Det er et bra varemerke som i sannhet har blitt neglisjert av den nåværende eieren, sier Ecclestone i et intervju med nyhetsbyrået Bloomberg.

Ecclestone er deltager i budet til Genii Capital, som også tidligere har vært med i Formel 1. De kjøpte, i sin tid, en andel av Renaults Formel 1- stall. Genii Capital har basert budet sitt på forretningsplanen til den tidligere budgiveren Koenigsegg Group.

Trenger ikke finansiering
Det som kompliserte budet til Bård Eker og Koenigsegg Group var at selskapet trengte finansiering fra Den europeiske investeringsbanken og en garanti fra den svenske staten. I en pressemelding skriver Genii Capital at de ikke er avhengig av statlig finansiering. Investeringsgruppen har penger tilgjengelig, og er villig til å betale 800 millioner euro for SAAB. Dette tilsvarer 6,5 milliarder kroner.

Geniii skriver også i meldingen at de fått god respons på sitt bud i samtalene med SAAB-eier General Motors.

Nederlenderne er med
Som NA24 tidligere har skrevet, er også den hollanske sportsbilprodusenten Spyker med på budrunden. Selskapet kom med et justert tilbud til GM innen budfristen torsdag.

Spyker-sjef Victor Muller ville torsdag ikke ut med detaljene for hvordan Spyker skal finansiere oppkjøpet av Saab. Det er imidlertid liten tvil om at Spyker er en kontroversiell kjøper av Saab, ettersom selskapet har vært i store finansielle problemer tidligere.

Et maraton
Historien om Saabs avslutning som GM-selskap har utviklet seg til å bli et maraton. Tidlig i fjor signaliserte den amerikanske bilprodusenten at de ønsket å skille ut Saab fra sin produktportefølje. En av de som var interessert i å ta over var den norske industridesigneren Bård Eker. Sammen med partnerne sine i Koenigsegg Group, var han lenge en av de mest seriøse arvtagerne av Saab.

Etter at Eker & Co. trakk seg ut, har det vært problemer for GM å stable på beina en ny seriøs budgiver. Tidligere har den kinesiske bilfabrikken BAIC kjøpt verktøy og bilteknikk for to av Saabs nåværende modeller, nemlig 9-3 og 9-5. Teknikken i disse bilene skal integreres i den kinesiske bilfabrikkens egne biler

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere