Forsøker å dempe tankratene

Etter forrige ukes markert oppgang, forsøker befrakterne nå å sitte på gjerde i VLCC-markedet.

Rateoppgange for supertankerne har stoppet opp denne uken etter forrige ukes markerte løft. Ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys ukentlige markedsrapport, så forsøker befrakterne nå å kjøle ned markedet ved å holde tilbake nye laster.

NA24 - din næringslivsavis

Fearnleys er imidlertid usikre på om de vil lykkes, siden kun 10 prosent av lasteprogrammene for juli er dekket hittil.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

VLCC-raten fra Midtøsten til Fjerne Østen er nær uendret på worldscale 52,5 i forhold til for en uke siden, mens raten vestover fra Midtøsten er opp et par poeng til ws 35. På timecharterbasis ligger ratene dermed på henholdsvis 37.000 og 18.000 dollar per dag.

Det er i Atlanterhavet at rederne har hatt størst uttelling den siste uken, med kraftig økning i ratene for både VLCC’er og suezmax-tankskip. VLCC-raten fra Vest-Afrika til Mexicogolfen steg fra ws 37,5 til 55, mens suezmax-raten fra Vest-Afrika til østkysten av USa steg med 15 poeng til ws 70.

Suezmax’ene har også opplevd en heftig opptur i Middelhavet, hvor ratene er opp 45 poeng til ws 90, som gir nær 50.000 dollar per dag på tc-basis.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.