I fjor høst vant TV 2 budrunden for Premier League-rettighetene mot TV Norge-eier Discovery Network. Ifølge DN endte det hele med en prislapp på 1,86 milliarder kroner.
Førstkommende lørdag, når Premier League starter, skal TV 2 begynne å tjene inn den store regningen - og det går ut over fotballfansen, skriver Dagens Næringsliv i sin papirutgave.
Ifølge avisen er det omkring 190.000 nordmenn som er villige til å betale for den eksklusive tilgangen til Premier League-kampene.
Les også: Slik spilles Premier League 2016-2017
Og: Pogbas United-retur er i boks
Økte 28 og 33 prosent
I mars økte TV 2 prisen for nye abonnenter både for betal-TV og TV 2 Sumo-abonnementer.
Betal-TV økte fra 349 til 449 kroner for nye abonnementer i mars i år, mens TV 2 Sumo-prisen økte fra 299 til 399 kroner i måneden - begge med Tippeligaen inkludert. Fra 1. august gjelder dette også for eksisterende abonnementer.
Dette tilsvarer en økning på 28 og 33 prosent.
TV 2 har imidlertid mistet rettighetene til å sende annen engelsk fotball, og fra november skal TV 2 også slutte å sende Tippeligaen.
- Mindre fotball for høyere pris
Tidligere i august har mange abonnenter reagert kraftig i sosiale medier på de økte prisene.
Forrige uke skrev Anders Holm et Facebook-innlegg rettet mot TV 2 Sumo der han kommer med krass kritikk:
«I mars sendte dere ut en skrytemail om hvordan man kan få mer fotball for samme pris», skriver han.
«Nå når prisendringen trer i kraft blir det mindre fotball for høyere pris!», fortsetter Anders Holm, og sikter til alle rettighetene TV 2 har mistet.
Innlegget fikk stor oppmerksomhet, og mange sa seg enige.
Svaret Anders Holm fikk fra TV 2, gjengitt av Aftenposten forrige uke, lød som følger:
«Prisøkningen skyldes den enorme prisøkningen på PL-rettigheter, og vi var derfor dessverre nødt til å heve prisen på sportspakken som inneholder PL. Begrunnelsen er ikke endret, det har hele veien vært økte kostnader som har vært begrunnelsen».
- Jeg er veldig nysgjerrig på hvor mange som har sagt opp abonnementet sitt. TV 2 får et dårligere tilbud, og at forbrukerne blir irriterte på det, er en naturlig konsekvens. Smertegrensen på betaling må jo gå et sted, noen vil sikkert hoppe av og heller se kampene på pub, sier Marianne Massaiu, TV-sjef i mediebyrået Mediacom til Dagens Næringsliv.
Les også: Tøff kamp om norske fotballrettigheter