NA24.no

Fra dundrende underskudd til solid overskudd i SAS


SAS snur et dundrende underskudd til solid overskudd i flyselskapet regnskapsmessige fjerde kvartal.
SAS snur et dundrende underskudd til solid overskudd i flyselskapet regnskapsmessige fjerde kvartal. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Forbedrer resultatet med 1,3 mrd. svenske kroner.

Flyselskapet, som tilbake i 2012 vaklet på kanten av stupet og tidligere har tapt milliarder, kan vise til et resultatet før skatt på 867 millioner svenske kroner.

Det er opp fra underskudd på 450 millioner i tilsvarende kvartal i fjor.

I perioden var inntektene omtrent uendret på 10,9 milliarder svenske kroner.

Nå kan du diskutere aksjer, oljeprisen, valuta og makrotall med tusenvis av andre på aksje- og investeringsforumet Xtrainvestor.

Tjener på oljepriskollaps
Som for andre flyselskaper er oljepriskollapsen godt nytt for SAS. Drivstoffkostnaden falt med 30 prosent til 1,76 milliarder svenske kroner.

- Dette var en betydelig bedring år over år primært drevet av vår kommersielle suksess, kostnadstiltak og, i fjerde kvartal, av lavere drivstoffkostnader, sier SAS-sjef Rickard Gustafson i kvartalsrapporten.

- I løpet av året var industrien preget av en midlertidig stabilisering av kapasitetsvekst i Skandinavia. Imidlertid ventet vi mer intens konkurranse i 2016 med økt kapasitetsvekst, sier SAS-sjefen.

Flyselskapets kostnadstiltak på 2,1 milliarder svenske kroner, som skal få full effekt i 2017, bidro med litt under 1 milliard til inntjeningen i 2014/2015, melder SAS.

Bedre enn ventet
Resultatene er også bedre enn hva analytikerne hadde ventet. Det var på forhånd ventet et resultat før skatt på 742 millioner svenske kroner, ifølge estimater innsamlet av SME Direkt.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere