NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,76%
Foto: Getty Images News

Fra «likes» til butikk

Sist oppdatert:
Bedrifter endrer fokus på Facebook.

Markedssjef i Solid Publication, Niklas Hansen sier til NA24 Propaganda at undersøkelsen til Halogen, som ble lagt fram torsdag, er i samsvar med hans inntrykk. Han mener at Facebook og sosiale medier fortsatt er jomfruelig mark for norske bedrifter.

– Vi merker imidlertid at ting er i endring, sier Hansen.

Les også: – Hvorfor er vi på Facebook?

I noen av de større prosjektene Hansen har vært med, har fokuset til bedriftens strategi gått fra å øke antallet Likes til å få økt butikk. Han ser på utviklingen som likt det som skjedde med internett ved inngangen til 2000; bedriftene oppdaget at det er penger i Facebook og sosiale medier.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

Mer fokus på butikk
– Jeg spår at det nærmeste året vil løsninger som gir økt salg for bedriften, komme i hopetall på Facebook og andre sosiale medier. Vi går altså over i en fase hvor det er mer fokus på butikk enn på likes. Dette vil også trigge flere bedrifter til å lage mer avanserte løsninger for å håndtere sosiale medier, sier han.

– Omleggingen av Timeline fra den sosiale mediegiganten Facebook, har sparket i gang forretningsmulighetene for bedriftene på den viktigste sosiale mediekanalen for norske bedrifter. Timeline har gjort Facebook likere det vanlige internettet, noe som gjør at flere bedrifter kjenner seg igjen, opplyser Hansen til NA24 Propaganda.

«Likes» blir butikk
– I noen av de større prosjektene vi har vært med i det siste, har fokuset til bedriftens strategi gått fra å øke antallet Likes til å få økt butikk, forteller Hansen.

– Vi i Solid Publication spår at i de nærmeste årene vil komme en rekke løsninger som vil gi økt salg for bedriften. Dette vil igjen gi en selvforsterkende effekt, og slike Facebook-sider vil komme i hopetall fremover, sier han til NA24 Propaganda.

Blir mer avansert
– Vi går altså over i en fase hvor det er mer fokus på butikk enn på likes. Dette vil også trigge flere bedrifter til å lage mer avanserte løsninger for å håndtere sosiale medier, mener han.

– Det nærmeste året er det en lang rekke norske bedrifter som forsøker seg på Facebook. Flere av disse har interessante løsninger, som vil sette standard for hvordan man skal håndtere denne fantastiske kanalen. Vi tror at slutten av året og starten av 2013 er den tiden da Facebook virkelig blir en viktig markedsføringskanal for norske bedrifter. Det blir spennende å være med på, sier markedssjef Niklas Hansen i Solid Publication til NA 24 Propaganda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere