NA24.no

Fredrik (17) tok «lappen» i England – sparte 20.000 kroner

SJÅFØR: Fredrik Walmann tok førerkortet i England. Her viser han fram beviset på at han har bestått som sjåfør.
SJÅFØR: Fredrik Walmann tok førerkortet i England. Her viser han fram beviset på at han har bestått som sjåfør. Foto: Privat
Mens ungdom og foreldre i Norge river seg i håret og punger ut, sitter Fredrik Walmann i England og gliser. Han tok «lappen» for under 5000 kroner.

(Tønsbergs Blad:) Med et rykende ferskt sertifikat sitter 17 år gamle Fredrik Walmann i Cambridge og priser seg lykkelig over å ha tatt «lappen» for bil i England.

For hjemme i Norge ville det fort ha kostet ham godt over 25.000 kroner, mens han i England slapp unna med i underkant av 5000 kroner.

– Jeg går på skole her i Cambridge og reglene er slik at hvis man bor mer en 185 dager innen en periode på tolv måneder og har fylt 17 år, kan man ta lappen her, sier Fredrik til Tønsbergs Blad.

Fredrik Walmann, som er fra Nøtterøy, går på skole i Cambridge som utvekslingsstudent.

LES OGSÅ: Ida Soelberg har tatt et uvanlig valg

– Jeg så at Ulsrud videregående skole i Oslo hadde ledig plass. Jeg søkte og fikk plass. Det er helt fantastisk å være her og jeg har lært veldig mye. Jeg bor hos familien Logan. I tillegg til mor og far, har de to barn, Rowan (15) og Brennan (8). Tilsammen kommer jeg til å bo hos vertsfamilien min i ni måneder. Det er hyggelige folk og det blir synd å dra hjem igjen, sier han.

Det er også vertsfamilien som satte ham i kontakt med sjåførlærer.

ØVELSESKJØRE: Trafikklærere anbefaler at man øvelseskjører så mange timer som mulig før man tar sertifikat.

– Vi begynte å kjøre et sted som var stille og rolig. Jeg har øvelseskjørt hjemme før jeg kom hit, og opplæringen her har blant annet bestått i å bli kjent med bilen, sjekke speil og alt annet man gjør når man kjører.

Dette må man kunne:

Før man kjører opp, forteller Fredrik at det er fire basisferdigheter man må kunne og som man kan bli testet i.

– Det er å lukeparkere, rygge i en sving, ryggeparkere og selvsagt nødstopp.

Han mener det ikke er et problem at han tar sertifikatet i et land med venstrekjøring.

– Jeg er jo uerfaren som sjåfør, og må tenke gjennom alt jeg gjør. Det hadde kanskje vært vanskeligere hvis jeg hadde kjørt bil i mange år, sier han.

Tirsdag nådde han målet.

– Jeg kjørte opp og det gikk bra. Så nå må jeg bare vente til jeg fyller 18 år før jeg kan kjøre bil i Norge. Det er frivillig, men jeg tror jeg kommer til å ta glattkjøring når jeg kommer hjem. Her er det ikke noe poeng. Her har vi to dager med snø. Da er blir det kaos og vi får fri fra skolen, sier han.

Han forteller at sluttsummen på det å ta sertifikatet endte i underkant av 5000 kroner.

– Da jeg fortalte kjørelæreren min om hvor mye dette koster i Norge, ble han irritert. Jeg antar at rundt 80 prosent av klassen valgte å ta førerkortet her. Noen har flere kjøretimer enn meg, og ender kanskje på rundt 10.000 kroner, forteller han.

Betenkt

Trafikklærer og daglig leder ved Juliussen trafikkskole, Per Boberg, mener det er store svakheter med den engelske utdanningen, både når det gjelder elever og opplæring av lærerne.

– I Norge er det toårig høyskoleutdanning for å utdanne seg som trafikklærer, mens i England er det slett opplæring. Ofte er det en politimann med et kurs, sier han.

LES OGSÅ: Nå blir det dyrere å dra biltilhengere

Han mener Fredrik Walmann er reflektert over noen av svakhetene ved den engelske opplæringen.

– Det at han vil ta sikkerhetskurs på bane, viser at han har tenkt over dette, sier Boberg.

– Dyrere og bedre

Boberg forteller at noe av årsaken til at det koster vesentlig mer å ta førerkort i Norge, er et høyere kostnadsnivå.

– I timeprisen regner vi blant annet inn et høyere lønnsnivå enn det engelske, forsikringer, kontorutgifter, husleie, kostnader til bil.

Han forteller at den norske opplæringen inneholder mer enn bare å lære å kjøre bil.

– Den norske opplæringen er tuftet på veiledningsmetodikk, og at eleven skal få eierskap til egne beslutninger. Du kan si det sånn at i England lærer de å kjøre bil, mens i Norge lærer de om trafikken, sier Boberg.

Vil ha null drepte, derfor koster det mer

Jan Edvard Isachsen, seksjonsleder for førerkortkontoret i Vegdirektoratet, forklarer reglene med å ta førerkort i utlandet slik:

– Har du bodd i et EU/EØS-land i over et halvt år og meldt flytting dit, kan du kjøre i Norge med førerkortet du skaffet deg mens du var ute av landet, sier han til Tønsbergs Blad.

For førerkort tatt i land utenfor EU/EØS gjelder andre regler. Har man bodd utenlands i kortere tid, godkjennes ikke førerkortet, og man må begynne helt fra begynnelsen hvis man vil ha gyldig førerkort i Norge.

LES OGSÅ: Vil ha trafikklærere i ungdomsskolen

Å ta førerkort i Norge er en ganske annen prosess enn i mange andre land. I noen europeiske land kan du for eksempel kun ta teoriprøve og oppkjøring uten en eneste kjøretime med lærer på forhånd.

Årsaken til at det er både dyrere og vanskeligere å ta førerkort i Norge er ifølge Isachsen en konsekvens av satsingen på trafikksikkerhet her til lands.

– I EU og EØS har man et minimumskrav til kunnskap. I Norge har vi en visjon om å få ned antallet skadde og drepte til null. Som et ledd i det arbeidet, er det innført en føreropplæring hvor de delene av «pensumet» som det ikke er praktisk mulig å teste gjennom førerprøven i stedet blir obligatoriske timer, sier han.

LES FLERE SAKER I TØNSBERGS BLAD

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere