NA24.no

Fredriksen legger ut 2,9 milliarder

Foto: Solum, Stian Lysberg (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Redningsaksjonen for John Fredriksens Frontline er klar.

John Fredriksen presenterer nå planene for å redde sitt tankrederi Frontline. Dette gjøre ved at en del vanskelige nybyggingsprosjekter og nye skip skilles ut i et nytt selskap under navnet Frontline 2012. I dette selskapet hentes det inn penger fra aksjonærene, som blant annet skal benyttes til å betale Frontline.

På den måten sikrer Fredriksen videre drift av hovedselskapet Frontline, med langt bedre betingelser enn tidligere.

Ifølge en melding fra selskapet gjenstår forhandlingene med bankene, men Fredriksen selv stiller opp med 2,9 milliarder kroner for å redde stumpene.

Jubler over restrukturering
Investorene i Fronline jubler over løsningen som ble presentert tirsdag. På Oslo Børs var Frontline-aksjen opp hele 30 prosent til 26,20 kroner. Aksjen er likevel hele 82 prosent lavere enn ved årsskiftet.

Hovedårsaken til at investorene kaster seg over Fronline-aksjene er at Fredriksen stiller opp med milliardgarantien. Fredriksenselskapenes aggressive utbyttepolitikk har gjort at Fredriksen sitter med store summer på bankkonto. Les mer her:

Nytt selskap
De store problemene i stortankmarkedet, har fått John Fredriksens hovedinvestering Frontline i kne. Det nye selskapet, som stables på bena for å redde tanksatsingen, skal kalles Frontline 2012, og noteres på unotertelisten i Oslo. På denne listen er allerede Fredriksen-dominerte Ship Finance. Frontline 2012 vil kjøpe fem av nybyggingskontraktene til Frontline, seks av de siste stortankerne (VLCCer) til selskapet og fire mindre tankere (Suezmaxer).

Verdien på skipene er satt til 6,44 milliarder kroner. I tillegg til dette vil selskapet overta 3,8 milliarder kroner i gjeld som er knyttet opp mot nybyggingskontraktene, og ytterligere 1,9 milliarder kroner i forpliktelser knyttet til nybyggingene.

Planen for dette selskapet er at det skal være en aktiv aktør for å skape større enheter i det tøffe stortankmarkedet.

Reforhandlet avtaler
Det kommer videre frem i meldingen at Fredriksen har reforhandlet gjeldende fraktavtaler, slik at kostnadene knyttet til disse reduseres. Blant selskapene som har har nedjustert ratene er Fredriksens deleide skipseierselskap Ship Finance.

For at Ship Finance skal gå med på de nye vilkårene, må Frontline ut med 613 millioner kroner. Av dette er 290 millioner kroner ren kompensasjon, mens resten er sikkerhet for at de avtalte ratene innfris.

Henter 1,45 mrd.
Fredriksen vil videre hente inn 1,45 milliarder kroner til sitt nye selskap. Av dette vil den kjente investoren selv gå inn med 10 prosent. Fredriksens selskap Hemen Holding vil imidlertid garantere for hele emisjonen. Pengene som hentes inn vil altså gå til å betale Frontline.

Fredriksen garanterer for totalt 2,9 milliarder kroner i transaksjonene mellom Frontline og det nye selskapet Frontline 2012. Garantien gjelder til årsskiftet. Halvparten av garantien vil gå til å sikre at all gjeld og egenkapital er på plass for å sikre restruktureringen, og 173,7 millioner kroner av garantien er til å sikre et minimum av kontanter i Frontline 2012.

Fredriksen skriver videre at betalingen for garantien vil han ta ut i aksjer.

Styrker Frontline
Hele operasjonen er altså satt opp for å sikre videre eksistens av Fredriksens hovedselskap Frontline. I meldingen heter det at den foreslåtte løsningen vil klart styrke Frontline i det svært vanskelige stortankmarkedet.

Flåten til selskapet vil nå reduseres fra 50 til 40 skip. Samtidig vil kontantbeholdningen til selskapet øke med 724 millioner kroner. Forpliktelsene til nybygg vil bli redusert fra 2,5 milliarder kroner til 650 millioner kroner. Bankgjelden vil reduseres fra 3,9 milliarder kroner til 75,3 millioner kroner, heter det i meldingen.

Rateforpliktelsene til avtalepartnerne vil reduseres med rundt 1,95 milliarder kroner i perioden 2012 til 2015. For å gå inn null må Frontline nå ha daglige rater på 20.800 for VLCCene og 12.800 for Suezmaxene. Dermed mener Fredriksen at Fronline vil være det best posisjonerte tankrederiet i verden til å takle ytterligere problemer i stortankmarkedet fremover.

- Gjennom å en løsning om salg av en avgrenset del av selskapets eiendeler, vil Frontline hindre store emisjoner og derigjennom beholde en betydelig oppside for eksisterende Frontline-aksjonærer hvis markedet bedrer seg i årene som kommer, heter det i meldingen fra Frontline.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere