NA24.no

Fredriksen-selskap stuper på børs

Sist oppdatert:
John Fredriksens Golden Ocean kan bli presset til å hente frisk kapital.

Krisen i bulkskipsmarkedet har nå også slått hardt innover skipsreder John Fredriksens bulkrederi Golden Ocean. Bortfall av skipssalg og tilbakelevering av skip fra befraktere som ikke kan gjøre opp, kan presse frem en emisjon i Golden Ocean Group.

Følg markedet tettest på NA24 iMarkedet

Det går frem av en redegjørelse rederiet har kommet med onsdag morgen.

Rederiet som ledes av Herman Billung innleder nå samtaler med kreditorene og verftene for å refinansiere og reforhandle eksisterende forpliktelser. Samtidig varsler Golden Ocean at rederiet kan bli presset til å måte hente inn nye egenkapital.

Bakgrunnen for problemene er manglende oppgjør fra motparter og problemer med å finne finansiering til rederiets store nybyggsprogram.

Gevinstene svinner
Det er spesielt to avtaler som har ført til at Golden Ocean nå virkelig merker krisen i bulkmarkedet i forbindelse med finanskrisen.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Selskapets salg av bulkskipet M/S Bellflower har feilet som følge av at kjøper ikke klarer å gjøre opp salgssummen på 76 millioner dollar. Salget ville gitt Golden Ocean en gevinst på 55 millioner dollar. For å bøte på situasjonen har Golden Ocean nå gått med på å redusere salgsprisen til 50 millioner dollar, som fortsatt er høyere enn skipsverdiene i dagens marked.

Alternativet, som ville vært et søksmål, har blitt ansett som usikkert. Rederiet vil også yte kjøper et lån på 10 millioner dollar med andre prioritetspant i skipet.

Spansk smell
Det andre engasjementet som nå har veltet er bortbefraktningen av de to panamax-skipene Mulberry Paris og Mulberry Wilton til et spansk sementselskap. Den spanske motparten sliter på finansielle problemer og konkursrisiko.

DISKUTÈR HER:Hva tror du skjer med Golden Ocean?

Golden Ocean har derfor gått med på å ta skipene tilbake og seile dem i spotmarkedet inntil videre, mot å få en kompensasjon på 25 millioner dollar. Golden Ocean regner med at bortfallet av befraktningsavtalene som løp til tredje kvartal 2011, representerer et ratetap på 32 millioner dollar i dagens marked.

- De to kontraktsbruddene legger begrensninger på selskapets likviditetsposisjon og kan presse selskapet til søke ytterligere risikokapital, skriver rederiet.

Store forpliktelser
Det er imidlertid også store finansieringsbehov fremover som gjør at Golden Ocean nå må søke kontakt med sine kreditorer og aksjonærer.

Blant annet har finansiering for to capesize-bulkskip som skal leveres fra Daehan-verftet falt bort. På grunn av brudd på betingelsene i salgs- og tilbakeleieavtalen som var inngått med Ship Finance for skipene, har denne finansieringsavtalen blitt terminert.

Dermed må Golden Ocean nå ut til bankene for å finne alternativ finansiering. I tillegg har rederiet ytterligere 10 bulkskipsnybygg i ordre som er uten finansiering.

Fredriksen kan hjelpe
Ifølge Golden Ocean har selskapets hovedaksjonær, John Fredriksen, indikert at han under visse forutsetninger er villig til å skyte inn frisk kapital.

En hovedbetingelse er at rederiet kan få frem akseptable endringer i lånedokumentasjonen med bankene og obligasjonseierne.

Rederiet vil nå gå inn i samtaler med bankene for å diskutere mulige endringer i låneavtale, blant annet verdsettelsen av rederiet kontraktsportefølje. Rederiet påpeker at mye av verdien til rederiet ligger i den omfattende porteføljen rederiet har med lange befraktningskontrakter, og dermed er også motpartsrisikoen selskapets største utfordring fremover.

Selskapet vil også gjennomføre forhandlinger med obligasjonseierne, og har allerede innledet samtaler med verftene og andre kreditorer. Et viktig poeng her blir kansellering av inngått nybyggsavtaler.

Aksjen sendes ned 25,38 prosent til 5 kroner på Oslo Børs, og topper med det taperlisten onsdag morgen.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere