NA24.no

Fremgang for lavpriskjedene - supermarkedene og Coop taper terreng


ØKER: Rema 1000, Kiwi og Extra øker alle markedsandelen sin.
ØKER: Rema 1000, Kiwi og Extra øker alle markedsandelen sin. Foto: Bergensavisen/NTB Scanpix/Coop
Sist oppdatert:
Det er kun én type dagligvarekjede som  har vekst i Norge for tiden.

Lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra er de eneste dagligvarekjedene som tar markedsandeler i Norge for tiden.

Samtidig taper supermarkedkjeder som Meny og Coop Mega terreng. 

Les også: Kiwi knuser konkurrentene

Det viser de siste tallene fra markedsundersøkelsesbyrådet Nielsen onsdag, som måler utviklingen i dagligvarebransjen så langt i år.

Bytter skilt

Extra øker andelen sin med 0,5 prosentpoeng, men dette er godt hjulpet av de får butikker fra andre kjeder i Coop-konsernet. Det gjelder spesielt Prix, som går mest tilbake av alle kjedene i Norge så langt i år. Extra har imidlertid organisk vekst også uten skiltbyttene.

- Vi er fortsatt lillebroren i bransjen, men med denne farta vi nå har kommer Extra til å bli vekstvinner for hele 2018, sier Extra-sjef Christian Hoel til Nettavisen. 

Kiwi er den av kjedene som har størst organisk vekst, altså vekst i eksisterende butikker, og øker andelen sin med 0,4 prosentpoeng.

- Kiwi møter svært tøffe tall fra tidligere i år, og vi er derfor strålende fornøyd med å ha den suverent høyest organiske veksten i hele dagligvaremarkedet, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy i Kiwi til Nettavisen.

Også Rema 1000 øker andelen sin med 0,4 prosent og fortsetter den gode utviklingen kjeden har hatt siden det elendige året i fjor.

- Også denne gangen vil vi rette en stor takk til kundene våre fordi de velger å handle hos oss. Nok en periode med fremgang er motiverende og det viser at vi er på rett vei. Vi vil selvsagt fortsette å gjøre alt vi kan for å kunne ha bare lave priser, sier Mette Fossum i Rema 1000 til Nettavisen.

Les også: Lavpriskjedene drar fra i dagligvarekrigen - nedtur for Meny og Coop

Nedtur for supermarkeder

Ingen andre dagligvarekjeder har imidlertid fremgang. 

Tross en sterk sommer for lokalbutikkene, står Joker og Matkroken på stedet hvil. Det samme gjør Obs og og Spar. Coop Marked, Bunnpris, Coop Prix samt supermarkedskjedene Meny og Coop Mega taper også terreng.

Les også: Jubelsommer for lokalbutikkene

Meny, Norges fjerde største dagligvarekjedene, er ned hele 0,3 prosentpoeng, en utvikling som har pågått over en lang periode.

- Hovedårsaken til nedgangen vår er reduksjon i antall butikker. I 2017 og frem til nå har vi seks færre MENY-butikker. Per uke 40 har vi en sammenlignbar positiv vekst i MENY, med særlig positiv utvikling i august og september, sier Nina Horn Hynne, kommunikasjonsrådgiver i Meny, til Nettavisen. 

Les også: Nedtur for supermarkedskjedene

Av de tre store dagligvarekonsernene, går både Rema 1000 og Norgesgruppen frem, mens Coop går tilbake.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop sier det er to enkle grunner til at Coop totalt sett går tilbake med 0,3 prosentpoeng. 

- Vi møter våre egne sterke tall fra fjoråret og vi åpner for få nye butikker sammenlignet med våre konkurrenter. Som analyseselskapet Nielsen også påpeker, påvirkes utviklingen i markedsandeler av endringer i antallet butikker. Her skal vi bli flinkere og planlegger for en rekke butikketableringer over hele landet de neste årene, sier Kristiansen til Nettavisen.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere