NA24.no


KRITISK: Vararepresentant til Stortinget for Frp, Geir Hågen Karlsen, reagerer på det han mener er skjult reklame fra NOAS, reklamebyrået Anorak og skuespiller Kristoffer Joner. Foto: Privat/skjermdump Facebook
KRITISK: Vararepresentant til Stortinget for Frp, Geir Hågen Karlsen, reagerer på det han mener er skjult reklame fra NOAS, reklamebyrået Anorak og skuespiller Kristoffer Joner. Foto: Privat/skjermdump Facebook

Frp-politiker om Joner-innlegg: - De lurer folk for penger

Sist oppdatert:
Mener reklamebyrået bak stuntet mot Listhaug har brutt etiske retningslinjer.

- Det er bekymringsfullt at de kamuflerer dette som en personlig ytring når det egentlig er ren reklame. De lurer folk for penger, sier vararepresentant til Stortinget, Geir Hågen Karlsen (Frp) til Nettavisen.

Bakgrunn: Reklamebyrå sto bak Kristoffer Joners NOAS-kampanje

Les også: Gunnar Stavrum: Asyl-kritikk var skjult reklame

Han reagerer sterkt på at Norsk Organisasjon for Asylsøkere (NOAS) ved hjelp av reklamebyrået Anorak bruker skuespiller og Arbeiderparti-representant i Stavanger bystyre, Kristoffer Joner, og et tilsynelatende personlig innlegg fra ham på Facebook til å skaffe NOAS oppmerksomhet og penger.

- Dette er ren politisk reklame som går til angrep på regjeringen og Sylvi Listhaug, kombinert med at de ber om penger. Det er brudd på forventningene folk har til personlige innlegg, og det er ikke greit.

Les også: Kristoffer Joner tar knallhardt oppgjør med Sylvi Listhaug

Les også: - Det er lett å la seg blinde av overskriftene denne saken har skapt


Les også: NOAS: - Facebook har fjernet Kristoffer Joners innlegg

Les også: Givere føler seg lurt – vil ha penger fra NOAS

- Massivt brudd

Karlsen - som selv jobber med kommunikasjon - mener Anorak, som er medlem av Kreativt Forum (KF), en forening for reklamebyråene, bryter KFs vær varsom-plakat.

- Dette er et massivt brudd på spillereglene for reklamebyråer og en merkelig mangel på etisk refleksjon.

Les også: Her er svaret fra Sylvi Listhaug til Kristoffer Joner

Les også: Markedsføringsekspert om NOAS-kampanje: - Til en viss grad villedende

- De har brukt masse energi og kreativitet på å spre dette budskapet, og det er bra det. Men ikke skjul det. Når de i tillegg samler inn penger, så føler folk seg lurt.

Les også: Kristoffer Joners angrep på Sylvi Listhaug skaffet Noas 1,3 millioner på fire timer

Han mener at det på Facebook-posten til Joner ved første øyekast ser ut som at det er Listhaug selv som ber om penger.

- Vi vet at folk ikke leser alt så nøye i sosiale medier, dermed klikker folk fort og overfører penger. Det er uakseptabelt.


- Dette er det Joner mener

Tirsdag innrømmet NOAS at det var et reklamebyrå som sto bak. 

NOAS-generalsekretær Ann-Magrit Austenå sier likevel til Aftenposten at innholdet i posten er skuespillerens egne meninger.

Generalsekretær Ann-Magrit Austenå i NOAS.

- Jeg tror ikke det er noen grunn til å føle seg lurt.

- Dette er det Joner mener, og han har fått hjelp til å formidle det. Vi har jo ikke vært lukket om det heller, sier hun.

- Disse folkene vet hva de gjør

Frp-politiker Karlsen kjøper ikke forklaringene fra NOAS.

- Jeg ser de forsøker å ufarliggjøre det hele i media, men det kan vi ikke slå oss til ro med. Dette er et svært profesjonelt samarbeid, og disse folkene vet akkurat hva de gjør.

- Tror du denne saken er bra eller dårlig for Listhaug?

- Dette er det minst problematiske og aggressive Sylvi Listhaug opplever på en vanlig arbeidsdag. 

- Hvordan skulle denne posten ha blitt delt for at det var innafor?

- Det får nesten reklamebyrået svare på. De er flinkere på det etiske, men det er ikke tvil om at dette er umerket reklame.

- Ble mer og mer engasjert

I en e-post til Nettavisen skriver Torgeir Vierdal, daglig leder i Anorak - som også er Kristoffer Joners venn - dette om saken:

- NOAS, Norsk Organisasjon for Asylsøkere, kontaktet oss i Anorak vedrørende hjelp til en potensiell julekampanje. Vi mente det var for sent å initiere en julekampanje på dette tidspunktet, og ble enige om å heller se på muligheten for å finne på noe sammen ved et senere tidspunkt.

- Jeg, som er byråleder i Anorak, og Kristoffer Joner er venner. Gjennom samtaler oss imellom ble Kristoffer mer og mer engasjert i saken og ønsket å involvere seg. Min og Anoraks oppgave har vært å veilede Kristoffer slik at dialogen mellom NOAS og Kristoffer er åpen, tydelig og ærlig.

- Joner selv har skrevet

Også han sier innholdet i postene er noe Joner selv står for.

- Alle tekster, og innholdet i disse, er det Joner selv som har skrevet og står for. Anorak sitt bidrag inn i dette, har vært å sikre at han informerer tydelig om at han har en dialog med NOAS, og at denne informasjonen er korrekt. Deretter har vi hjulpet til med spredning av Kristoffers budskap.

- Det er lett å la seg blinde av overskriftene denne saken har skapt. Jeg ønsker derfor å rette fokus tilbake på sakens kjerne og budskap.

- Sist uke rettet Advokatforeningen sterk kritikk til norsk rettspraksis som de mente ikke er en rettsstat verdig. Rettssikkerhet skal gjelde for alle, og Noas sitt virke er å påse at så skjer. Med større tilfang av asylsøkere er oppgaven større enn noen gang i en presset økonomisk situasjon for organisasjonen. 

- Det er viktig å understreke at NOAS ikke tar stilling til hvem som skal få opphold eller ikke. Det er det politikerne som gjør. Men, vi er alle tjent med et demokrati som fungerer.

– Ingen, hverken Kristoffer Joner eller Anorak har fått betalt for vårt engasjement.

Vierdal er konfrontert med at Frps Karlsen mener reklamebyrået har brutt vær varsom-plakaten for reklamebransjen.

I en kronikk i Dagens Næringsliv i oktober skrev Vierdal dette om at innholdsmarkedsføring er et problem for medienes troverdighet: 

- Realiteten er at mange tar snarveien rundt kreativitet og skaffer seg ufortjent oppmerksomhet ved å føre leserne bak lyset.

- Reglene for reklame gjelder ikke

Fungerende forbrukerombud Bente Øverli sier til Nettavisen at de har fått flere henvendelser om denne saken i løpet av dagen.

- Men siden dette er en innsamlingsaksjon for en veldedig organisasjon hvor man ikke skal selge noe, så gjelder ikke reglene for reklame i markedsføringsloven. Dermed faller det utenfor vårt tilsyn. Utover det har jeg ingen kommentarer, sier Øverli.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere