Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

NA24.no

Frykter at folk ikke får leiligheten de har betalt for

Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Har plukket seg ut både nye og gamle motstandere.

Forbrukerombudet la torsdag fram sin prioriteringsliste for hva de skal arbeide med, og har i den forbindelse pekt seg ut både store og små, nye og gamle fokusområder.

- Vi prioriterer de områdene som har økonomisk størst betydning for forbrukerne. De store og tunge områdene finans, IKT og bolig - tjenester som alle trenger hver dag og som er en stor del av husholdningsbudsjettet, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Og nær toppen av på bekymringslisten står boligmarkedet.

- Vi synes det ser ut som om det er store endringer i boligmarkedet, selv om DNB-sjef Rune Bjerke gikk ut i går og mente at det ikke var så dramatisk som noen mener. Når det er endringer i den bransjen, så vet vi at det er mye som endrer seg, og vi må passe på, sier hun.

Når får du boligen du har kjøpt?

Ett element i det hele er at tilgift har blitt tillatt i Norge siden forrige gang det var nedgang i boligmarkedet.

- Vi ser at reklamen blir mer kreativ. Det er alt fra salgsgaranti og minstepris, til at man får en elbil med på kjøpet. Men vi har jobbet veldig med at det kommer fram hva det faktisk koster å kjøpe leiligheten, og at ikke hovedfokuset blir elbilen. Her må man være obs hele tiden.

Men den store bekymringen er derimot ikke nye reklameformer, men at endringene i boligmarkedet kan føre til at bygging av nye prosjekter bremser opp.

- Mange har inngått kontrakt på nye leiligheter og betalt forskudd, men så stopper byggingen opp. Dette var noe vi så på Fornebu for noen år siden, der folk inngikk kontrakt på leilighet som skulle bygges, men så stoppet byggingen helt opp og det gikk opp til syv år før det skjedde noe.

- Problemet var at det i kontraktene ikke var noen klare frister for når boligen skulle være ferdig, og det var ingen sanksjonsmuligheter for den som hadde kjøpt bolig - og det var heller ingen åpenbare muligheter for å komme seg ut av kontrakten. Nå har vi jobbet med de store utbyggerne slik at det skal være klare frister, og ikke minst sanksjonsmuligheter i kontrakten om fristene ikke overholdes. Men det er nå viktig at disse kontraktene vi har utarbeidet ikke blir lagt i skuffen fordi markedet endrer seg, sier Nergård.

Bilbransjen blir nytt fokusområde

Et annet marked som kan forvente seg et betydelig større fokus i året som kommer er bilbransjen sett under ett.

- Dette er i praksis et helt nytt område som vi går inn i nå. Grunnen til at vi går inn, er selvsagt at det er en viktig del av husholdningsbudsjettet til mange, og mange har jo også flere biler, sier hun.

Hun sier de nå er i en kartleggingsfase, og at de spesielt kommer til å se på leasing, som har blitt svært populært i løpet av de siste årene.

- Vi ser i reklamene at det gjerne lokkes med svært lave månedspriser ned mot under tusenlappen. Men er denne prisen på en Renault reell? Er oppstartskostnaden inkludert? Og er renten på lånet garantert gjennom tre år, som du binder deg for? Og er det mulig å komme seg ut av kontrakten? Dette vil vi nå gå nærmere inn på.

- Vi vil også se nærmere på bilgarantier, som det nå kjempes mye om og ikke minst at det skal være bedre prisopplysninger på verkstedenes hjemmesider. Det kan ikke være slik at en må kjøre fra verksted til verksted for å finne ut hvor mye en reparasjon koster, sier Nergård.

Gamle problemstillinger - nye medier

Forbrukerombudet har også sett seg lei på at typisk gamle problemstillinger gang etter gang dukker opp etter hvert som det kommer nye medier. Det er spesielt skjult reklame som er et problem.

- Facebook hadde en betydelig del med villedende eller rene svindelreklamer for merkevarer tidligere. Men dette var utenlandske aktører, og de befant seg gjerne i Taiwan eller Kina. Hvordan kan man håndtere dette? Vi tok kontakt med Facebook, men de ville ikke forhåndssensurere, men når vi kunne vise til at over 90 prosent av klesreklamene var falske, så har de fått ryddet opp en del.

- Et annet problem er reklame i nyhetsstrømmen, som vi mener ser ut som det samme som reklame på e-post og SMS som en ikke har bedt om. Dette har de nå endret slik at du kan avvise hvert enkelt annonsør, og vi ser at dette har blitt et mindre problem. Det vi ikke har fått begrenset er distribusjonen av reklame basert på hva andre «liker», som også er ren reklame. Gjerne er det konkurranser der en må like og kommentere noe for å være med, og da sprer det seg som reklame.

Hun viser også til reklamestunt som Norsk Tippings Finn.no-stunt, som de til slutt fikk slått ned på i Markedsrådet.

- Dette er en sak vi kan vise til i mange andre saker i tiden som kommer, sier hun.

Forbrukerombudet lover også følge opp norske bloggere i større grad.

- Ser vi for eksempel på Fotballfrue, har vi fått en forståelse for at reklame i innlegg skal flagges, og bloggerne ser ut til å forstå at de er en markedsføringskanal. Men Fotballfrue har også reklame på Instagram, og her er det ikke noe som merkes. Denne typen problemstillinger blir det neste vi må se på, sier hun.

Strammer til mot teleoperatørene

Forbrukerombudet mener også at introduksjonen av 4G på mobiltelefoner har skapt nye utfordringer.

- Det er flere aktører som markedsfører 4G ganske aggressivt, men det vi spør om er hvor lynraskt dette egentlig er. Hvis man markedsfører 4G som lynraskt, forventer en også at det skal være bedre enn 3G. Vi ser at det er en del abonnement som ikke gir deg noen bedre ytelse med 4G enn du ville hatt med 3G. Det er ofte mange begrensninger i abonnementene som ikke kommer fram, sier Nergård.

- Det er klager mot både NetCom og Chess på dette, og det er kommet klage fra konkurrenter som mener at det det ikke er noen av Telenors abonnementer som gir deg noen bedre hastighet enn med 3G, sier forbrukerombudet.

Utfordringen her er at 4G er en teknologi som i dag skal kunne gi deg opp til 100 Mbps hastighet, mens av Telenors 11 abonnement på deres hjemmesider, er tre begrenset til 6 Mbps, seks er begrenset til 10 Mbps, ett til 20 Mbps og ett til 40 Mbps. 3G-nettet har i dag teoretisk mulighet til å gi hastigheter på 42 Mbps. Det betyr at ingen av Telenors abonnement for privatkunder en gang kan utnytte 3G-nettet maksimalt.

Rapporter om feil i artikkelen

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!