Frykter Murdoch svinger øksen

Foto: (Faksimile: The Sun)

Rupert Murdochs News Corp varsler omfattende kutt.

Murdoch, som blant annet eier avisene The Sun, Wall Street Journal, nettstedet MySpace og TV-kanalene Fox og BSkyB, tjener mindre penger.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye mediaguide

Nesten 30 prosent mindre i første kvartal av regnskapsåret 2008/2009, viser tallene til News Corp. Overskuddet etter skatt falt fra 732 millioner dollar i samme periode i fjor til 515 millioner nå.

- Det vil bli svakere tall fra det australske og britiske markedet. Jeg vil ikke si hvor mange, men forvent kutt over hele linjen, sa Rupert Murdoch ifølge australske Herald Sun.

Foto: The Simpsons (20th Century Fox)

I Storbritannia har News Corp velkjente avistitler som The Sun, News of the World, Times og Sunday Times, men sliter med fall i annonnseinntektene både der og i Australia. I tillegg sliter også Murdochs TV-selskaper i USA med å få inn reklamepengene.

- Alle medieselskapene blir testet nå, og det kommende året blir vanskelig, advarte Rupert Murdoch.

News Corporation, der Rupert Murdoch er storaksjonær, er verdens største medieselskap. Murdoch er ifølge Forbes den 109. rikeste i verden.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.