NA24.no

Frykter saftig lønnsøkning

Foto: Roald Berit (SCANPIX)
- Viktigere enn noen gang med et moderat lønnsoppgjør, sier Kristin Margrethe Krohn Devold.

Den norske turistbransjen har lagt bak seg et år preget av store variasjoner.

- Det har vært et år med god vekst hoteller og restauranter i byene, spesielt i Tromsø, Bergen og Bodø. Fjoråret var et knallår for alpindestinasjonene og for store deler av sommerdestinasjonene tilknyttet fjord/fjell-aktiviteter, men bildet er variert. Det var også et år med sterk vekst i cruisetrafikken og dette har vært en utfordring for en del distriktshoteller, sier Kristin Margrethe Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv, til Nettavisen NA24.

Sammenlignet med andre land har Norge et høyt kostnadsnivå.

Devold sier at de har oppdaget en endring i turistenes valg.

- Vi ser også en klar dreining mot mere selvhushold.

- Kronen er viktig
Nettavisen NA24 skrev mandag at tallknuserne hos storbanken HSBC mener at kronen nå skal til himmels.

- Kronen var en merkelig valuta i 2013. Den var mye svakere enn vi ventet. Det var også den norske økonomien, med lavere vekst enn ventet. Også det lave rentenivået fra Norges Bank ble lavere enn ventet. Selv gitt disse kriteriene, så overreagerte markedet og svekket kronen alt for mye, sier, Daragh Maher, senior valutaanalytiker til Nettavisen NA24.

Les mer: - Kronen skal opp

Reiseliv er en av bransjene som blir hardest rammet når kronen styrker seg.

- Kronekursen er en av flere viktige faktorer. Vi vet at vi har god effekt av en lav kronekurs, men det er ikke bare den alene som avgjør hvor mange turister som velger å komme til Norge.

HSBC anslår at kronen i løpet av et drøyt år skal styrke seg med 15 prosent mot euro og 12,5 prosent mot pund.

- En sterk kronekurs er uheldig for de tre valutainnbringende næringene i Norge; reiseliv, fastlandsindustri og fiskerieksport. Når det gjelder virkningen for reiseliv er det likevel slik at det er en stor global kjøpesterk middelklasse som mer eller mindre er upåvirket at valutaendringene. Her er utfordringene mer at destinasjonen Norge blir sett og lagt merke til i både eksisterende og nye markeder, sier Devold.

Frykter saftige lønnsøkninger
Men det er ikke en sterkere valuta som Devold frykter mest.

- Et moderat lønnsoppgjør blir viktigere enn noen gang for å beholde konkurransekraften vår. God markedsføring, ikke minst mot nye markeder i Asia, Russland og Sør Amerika blir viktig. Vi trenger også fortsatt fokus på produktutvikling innen reiselivsnæringen, sier hun.

I fjor ble stat og kommune enige om en totalramme på 3,5 prosent, noe som daværende statsråd Rigmor Aasrud betegnet som moderat.

- Da NHO gjennomførte sitt økonomibarometer før jul, var reiselivsnæringen den konkurranseutsatte næringen som hadde de mest positive forventningene til markedsutsiktene for 2014. Foreløpig har vi en lav kronekurs og det er nå mange planlegger og kjøper feriereiser for året. Vi ser allerede nå at det er gode besøkstall for alpinnæringen. For å få full effekt av dagens lave kronekurs blir det viktigere enn noen gang med et moderat lønnsoppgjør. Så får vi avvente hva som skjer med utviklingen for 2. halvår, sier Devold.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere