Gå til sidens hovedinnhold

Full krig i mobilmarkedet

Det er priskrig i mobilmarkedet og vinneren er deg som forbruker.

- Det har vært aldri vært tøffere priskonkurranse i mobilmarkedet enn nå, sier Ole Norstad, viseadministrerende direktør i mobilselskapet Ludo, til aftenposten.

Ifølge aftenposten er forskjellen på dagens situasjon og 2002/2003 er at de store etablerte aktørene kaster seg ut i kampen om kundene. Og at dagens priskrig i mobilmarkedet kan føre til store og varige endringer i form av mobilaktørendes lønnsomhet. Med andre ord vil mobilabbonentene og mobiltelefonene bli billigere.

Bakgrunnen til forandringen er at de fleste større aktører den senere tid har lansert all-inclusive produkter, som dekker 90 prosent av privatmarkedets behov. De fleste av produktene inkluderer 500 ringe minutter, 500 sms og 500 megabyte med datatrafikk. Prisen varierer fra 150 - 200 kroner i måneden.

- Vi ser at mange av kundene våre nå ikke kommer fra de andre små operatørene som tidligere, men fra NetCom og Telenor hvor de betaler opp mot fem–seks ganger mer, sier Norstad i Ludo.

Aftenposten påpeker at mobilmarkedet går samme vei som markedet for internett gjorde. Kundene går vekk fra å betale for trafikk og over til fastpris produkter.

Ovenfor avisen bekrefter flere av aktørene at lønnsomheten er nær null på fastprisproduktene, men de vil ikke oppgi hverken marginer eller salgstall.

Les flere saker på NA24

Reklame

Hva skjer dersom man vinner 925 millioner?