NA24.no

Full krig om 1,2 millioner norske mobilkunder

Foto: Colourbox (Illustrasjon)
Tvangsflytting fører til lokkekampanje.

Nå pågår det en gedigen omlegging for norske forbrukere.

Tele2 har tidligere slått fast at de skal legge ned sitt norske mobilnett. Alle de 1,2 millioner kundene, hos for eksempel OneCall og Network Norway, skal flyttes over på NetCom sitt nettverk.

Denne endringen, som pågår nå, har fått konkurrent til å gå på frierferd.

- Det har vært krig i markedet over lang tid, sier mobilgründer Nadir Nalbant til Nettavisen.

Han driver mobilselskapet Hello, og har satt inn en helsides annonse i VG rettet mot OneCall sine kunder. 

- Jeg har vært over 20 år i denne bransjen og har aldri opplevd så stor kundeflytting uten at kundene selv velger det. Det som er spesielt i denne situasjonen er at kundene forbinder bytte av nett med bytte av simkort, men nå slipper kunden det. Jeg tror veldig mange kunder kommer til å bli overrasket, sier Nalbant. 

Nadir Nalbant er en nestor i norsk mobilbransje.

Torsdag ble det klart at konkurransetilsynet tillater at TeliaSonera får kjøpe Tele2, mot at TeliaSonera selger deler av virksomheten til Ice.

- Vi er en liten aktør og har ikke de markedsmusklene som gigantene har. Men det at tilsynsmyndighetene er overraskende tause over tvangsflyttingen forundrer oss aller mest. 

- Et foreløpig lavmål
Retorikken i annonsen minner om den OneCall i årevis har profilert seg selv med. Like bra dekning, men billigere.

- Den annonsen er et foreløpig lavmål. Det Hello gjør har jeg ikke sett før, men jeg synes det bare er teit. Jeg plukker ikke opp slike hansker, vi driver i en helt annen liga, sier Øistein Eriksen, direktør OneCall, til Nettavisen.

Øistein Eriksen er direktør i OneCall og også en nestor norsk mobilbransje.

Men det er ikke bare Hello som henvender seg til landets mobilbrukere.

- Dere er jo også med i en annonse i dagens VG?

- Det er en markering av at to selskap slår seg sammen. En ren selskapsannonse som viser hvilke merker vi er.

- Men det er mange kunder som flyttes over nå.

- Den overflyttingen begynte vi med i desember, den går fortløpende og vi får vel 3.000 nye kunder i uka. Vi har cirka 450-500.000 kunder og er tredje størst i Norge. Det er Telenor vi kjemper mot, ikke Hello, sier Eriksen.

- Dere har reklamert tydelig på at dere har god dekning. Blir det dårligere dekning nå?

- Svaret er nei. Dekning varierer i alle mobilnett.

OneCall er selv med i en annonse i VG.

Da det ble annonsert at at Tele2 flytter OneCalls kunder fra Telenor til Netcom reagerte kunder kraftig på Facebook.

- Det er noen tusen som ikke vil være med. Det er alltid noe smerte rundt å endre ting, sier Eriksen. 

To giganter
Det nye selskapet får nesten 2,7 millioner kunder, og dermed er det svensk-finske selskapet en fullverdig konkurrent til Telenor, som fra før av har over 50 prosent av markedet.

Torsdag ble det klart at konkurransetilsynet ga TeliaSonera grønt lys i oppkjøpet av norske Tele2.

Det var i fjor sommer TeliaSonera la 5,1 milliarder kroner på bordet for Tele2 sin norske virksomhet, inkludert OneCall.

Les også: – En trist dag for norske mobilkunder

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

Våre bloggere