NA24.no

Fyller hyllene med egne merker

Sist oppdatert:
Butikkjedenes egne merker tar større andel av butikkhyllene.

Matvarekjedenes egne merker (EMV) økte andelen av varene som ble solgt i norske dagligvarebutikker, fra 20,3 til 22,1 prosent i fjor.

NA24 – din næringslivsavis

Coop har de lengste tradisjonene for emv, og den største andelen i dagligvaremarkedet, melder Handelsbladet FK.
– Ingen andre i norsk dagligvarehandel er så sterke innen egne varemerker som Coop. Denne posisjonen skal vi også ha i årene fremover, sier innkjøpsdirektør Tor Helge Gundersen til samvirkets eget blad I Coop.

Dette er den største samlingen emv-data som noen gang er presentert, sier Brian Sharoff. Han er sjef fro PLMA, den globale foreningen for produsentenes av kjedenes egne merkevarer.

Mens emv-andelen øker kraftig, står den stille på 16,5 prosent i verdi. det betyr at forskjellen i pris mellom handelens og industriens merker blir større, ikke mindre.
– Vi ser at merkevareleverandørene i disse dager har store prisøkninger. Visst har vi også prisøkninger på egne varemerker, men de er ikke fullt så store som det vi ser på merkevarer verken i prosent eller verdi, sier Gundersen til I Coop.

På topp ligger varegruppen for hermetisk frukt og grønt med en emv-andel på 81,8 prosent. Andre papirprodukter og tørre erter og bønder kommer på en henholdsvis annen- og tredjeplass med 74,8 og 70,1 prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere