NA24.no

Fyller svin på tanken

Sist oppdatert:
Slakte disse krabatene og helle avfallet på tanken på bilen? Det blir en realitet neste år.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Innen 2010 trenger vi 250 millioner liter biodrivstoff i Norge for å oppfylle kravet fra EU om 5,75 prosent biologisk drivstoff. Fra høsten 2008 vil det nye gigantanlegget i Fredrikstad, UNIOL, kunne produsere 100 millioner av disse. Her vil for første gang animalsk fett bli brukt i dieselproduksjon i stor skala.

NA24 - din næringslivsavis

Det er blant annet restavfallet fra slakteriene som skal gjøre landets bilpark mer miljøvennlig. Etter at kjøttet er skjært vekk og kjøttprodusentene har fått sitt, skal kadavrene gjøres beinløse og tynes for mest mulig rent fett. Av én liter råstoff, blir det ni desiliter biodiesel. Den siste desiliteren, som ikke kan brukes til diesel, er fettsyren glyserin. Dette kommer igjen til nytte i blant annet hudkremproduksjon.

«Raringer fra bygda»
I dag er det bare Milvenn i Bergen, og BV Energy på Hurum som utvinner biodiesel, men når UNIOL-anlegger kommer på plass, er det med Habiol som største eier. Habiol har drevet med biodieselproduksjon siden 1994, lenge før norske myndigheter hadde fått øynene opp for nyvinningen.

- Den gang ble vi mest sett på som raringer fra bygda. Veien dit vi er i dag har vært som ekstremsport å regne, sier en oppgitt, men lettet, administrerende direktør Terje A. Johansen i Habiol, til NA24.

Ny diesel-cocktail
Rykende ferske tall fra Vestlandsforsking viser at Norge kan spares for 300.000 tonn CO2-utslipp dersom alle dieselbiler i landet fyller tanken med biodrivstoff. I Europa er det først og fremst rapsolje som blir brukt, mens i USA er det soya.

UNIOL-anlegget har derimot spesialisert seg på multi-feed teknologien, som gir biodiesel fra en cocktail av både animalske og vegetabilske oljer.

- Det er en mye mer omfattende prosess å utvinne diesel fra animalske oljer, forklarer Johansen.

Forsker ved Vestlandsforsking, Otto Andersen, forteller til NA24 at det kreves mer energi for å bedrive dyre-dieselproduksjon enn for å produsere diesel fra vegetabilske oljer.

Norsk Protein, som eies av Norsk kjøtt, er de som skal håndtere dyreavfallet. Norsk Protein bygger i disse dager et nytt anlegg på Hamar for å kunne ta seg av de store avfallsmengdene.

- Man kan godt si vi gjør myndighetene en tjeneste i disse kugalskaps-tider, sier Johansen.

Fisk til besvær
Ved Estra-anlegget i Trønderlag ble det i lengere tid forsøkt å utvinne biodiesel fra fisk, men fiske-dieselen fikk problemer med å oppfylle den europeiske standarden EN14214. Estra importerer derfor biodiesel fra Danmark.

I tillegg har vi BV Energy som produserer biodiesel fra raps, samt Milvenn som har spesialisert seg på å lage diesel av frityrolje.

- Biodiesel fra frityrolje er som en fjert å regne, mens fisk er umulig å lage av, slår Johansen i Habiol fast.

Søler du biodiesel på bilen din, skal du passe på og tørke det bort straks. Biodiesel på lakken er noe ordentlig svineri og kan skade lakken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere