*Nettavisen* Økonomi.

Gassratene snur

Etter et par tøffe måneder for eierne av store gasskip, ser utviklingen ut til å snu.

Markedet for de største skipene som frakte flytende petroleumsgasser, LPG, er fortsatt ikke friskmeldt, men Bunne ser nå ut til å være passert. Det er imidlertid fortsatt en rekke skip i VLGC-segmentet ledige for lasting, ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys.

NA24 - din næringslivsavis

De store gasskipene i VLGC-segmentet (Very Large Gas Carriers) er gasskip som kan frakte mer enn 70.000 kubikkmeter LPG.

- Den generelle følelsen ser ut til å være at de laveste fraktratene er bak oss, og at de kun kan bedres fra nå av, skriver Fearnleys i sin ukentlige markedsrapport.

Tempoet på oppturen er imidlertid ikke klart ifølge Fearnleys, som viser til både tonnasjeoverhenget og fortsatt et fåtall laster i markedet.

Markedet venter nå på at Saudi-Arabia skal gå ut med sine priser for november, noe som kan føre til økt fart i VLGC-markedet som har slitt med manglende marginer på LPG og tilgjengelig lagerkapasitet.

Ratene for moderne VLGC’er på rundt 82.000kubikkmeter steg fra bunnen i forrige uke på 735.000 dollar per måned til 795.000 dollar denne uken. For de eldre enhetene på typisk 75.000 kubikkmeter kom ratene seg opp 60.000 dollar til 600.000 dollar per måned.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.