*Nettavisen* Økonomi.

Gi gass, forbruksfesten fortsetter

- Ingen gla'nyhet, sier Fremtiden i våre hender.

- Det er ikke noen gla'nyhet, egentlig. Nyheten gir inntrykket: Kjør på, gi gass, fly, kjøp bil! Retningen fra Regjeringen må være mer tydelig enn dette, sier Arild Hermstad, daglig leder i Framtiden i våre hender, til NA24.

NA24 - din næringslivsavis

Aftenposten skriver i dag at nordmenn flest ikke trenger å løfte en finger for at Norge skal nå Kyoto-avtalens klimamål for 2012. Vi kan fortsette å kjøre bil og fly som om ingen klimabekymringer er i sikte.

- Dårlig nyhet
Norge oppfyller Kyoto-avtalen i 2012 ved at Regjeringen og næringslivet kjøper kvoter for 1,3 milliarder kroner.

- Det er to årsaker til at det er en dårlig nyhet. Det ene er at dette ikke oppfyller Kyoto-protokollen. Avtalen er klar på at kjøp av kvoter skal være et supplement til egne tiltak. Norge har ikke gjort noe på hjemmebane. Fra 1997 til i dag har det knapt blitt innført noen tiltak du kan måle effekten av i Norge. Å innføre fem øre i bensinavgift fra neste år vil knapt gjøre noen forskjell. I stedet satser vi knallhardt på kvotekjøp, sier Hermstad.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Det andre er at Kyoto dessverre ikke er det vi trenger for å få klimaet under kontroll. Det visste man allerede i 1997. Og siden 2000 har økningen i utslipp tiltatt mer enn estimert. Dette gjør det enda viktigere å få ned utslippene. Når et foregangsland som Norge utsetter problemet, slik som nå, får vi inntrykk av at dette ikke haster så fælt. Da kommer det til å svi mye verre når tiltakene virkelig må settes inn. Å fortelle folk at dette faktisk er alvor hadde vært en klar fordel for miljøet, sier Hermstad.

- Små endringer
Dagens kvotepriser er forholdsvis lave. I dag koster de 160 kroner per tonn. Frem til 2012 er det beregnet at Norges CO2-utslipp blir på 58 millioner tonn i året. Norge får lov å slippe ut 50 millioner tonn gjennom Kyoto-avtalen. Dermed er det kun 8 millioner tonn som må dekkes.

Denne regningen, på 1,3 milliarder kroner, deler Regjeringen og næringslivet på, og det betyr at vanlige folk ikke vil merke noen ting på egen lommebok for å møte den store klimatrusselen.

- Det blir litt høyere elpriser og kanskje noe annet, men det blir svært små endringer for folk, sier professor i økonomi Michael Hoel ved Universitetet i Oslo til NA24.

- Lite ambisiøs
Med andre ord betyr dette at Kyoto-avtalen ikke stiller spesielt strenge krav.

- Dette er en lite ambisiøs klimapolitikk. Men selv med en mer ambisiøs klimapolitikk vil kostnadene bli små, dersom de fordeles utover, og heller ikke dette vil ramme forbrukerne hardt. I den grad kostnadene i hovedsak rammer noen få sektorer, vil eiere og ansatte i disse sektorene kunne rammes hardt, og det vil bidra til å forhindre en ambisiøs klimapolitikk, sier Michael Hoel.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag