NA24.no

Gigantisk økning i Facebooks markedsverdi

FACEBOOK har gått kraftig opp i verdi det siste året, men er fremdeles ikke blant de 20 mest verdifulle selskapene i verden på Interbrands liste.
FACEBOOK har gått kraftig opp i verdi det siste året, men er fremdeles ikke blant de 20 mest verdifulle selskapene i verden på Interbrands liste. Foto: Stephen Lam (Reuters / NTB scanpix)
Det er likevel langt opp til verdens mest verdifulle selskaper.

NEW YORK (Nettavisen): Mandag publiserte Interbrand sin oversikt over de mest verdifulle selskapene i verden.

Facebook ligger på 23.-plass, bak selskap som Louis Vuitton, H&M og Gillette, men kan trøste seg med en enorm framgang det siste året.

Verdien av Facebook har gått opp med 54 prosent, til 22,029 milliarder dollar.

Det er likevel langt opp til toppen av listen. Der befinner Apple seg, i ensom majestet, med en verdi på 170,276 milliarder dollar etter en økning på imponerende 43 prosent.

Det er hele 50 milliarder dollar ned til nummer to på listen, som er Google. Coca-Cola innehar tredjeplassen, og er ifølge Interbrand verdt 78,423 milliarder dollar.

Microsoft og IBM runder av topp fem.

Toyota er verdens mest verdifulle bilprodusent med sine 49 milliarder dollar og ligger på sjetteplass, mens BMW og Mercedes-Benz er henvist til henholdsvis 11.- og 12.-plass.

Her er topp 15:

1. Apple 170,3 milliarder dollar (+43%)
2. Google 120,3 (+12%)
3. Coca-Cola 78,4 (-4%)
4. Microsoft 67,7 (+11%)
5. IBM 65,1 (-10%)
6. Toyota 49,0 (+16%)
7. Samsung 45,3 (0%)
8. Generel Electrics 42,3 (-7%)
9. McDonald's 39,8 (-6%)
10. Amazon 37,9 (+29%)
11. BMW 37,2 (+9%)
12. Mercedes-Benz 36,7 (+7%)
13. Disney 36,5 (+13%)
14. Intel 35,4 (+4%)
15. Cisco 29,9 (-3%)

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere