NA24.no

Gigantoppkjøp i europeisk luftfart

Foto: MAX ROSSI (Sxanpix)
Sist oppdatert:
Styret aksepterer bud på seks milliarder for Alitalia.

Den italienske nasjonalstoltheten, flyselskapet Alitalia, kan snart havne på utenlandske hender.

NA24 - din næringslivsavis

Det er blitt budt 747 millioner euro, eller 6,0 milliarder kroner, for overtagelsen. Budet kommer fra flygiganten Air France-KLM Group, og ble akseptert av styret etter over ti timer med samtaler lørdag. Det skriver Bloomberg News.

Air France-KLM er verdens største flyselskap etter omsetning, og tredjestørst på passasjerkilometer. Selskapet er et produkt av sammenslåingen mellom franske Air France og nederlandske KLM, og har base i Paris. Nå vil de altså innlemme italienerne i denne giganten.

Sliter økonomisk
Det italienske selskapet har vært i et alvorlig økonomisk uføre i lang tid. Flyselskapet har ikke hatt positiv drift på nesten et tiår, og tapt en million euro (8,0 millioner kroner) daglig. De har derfor ikke stort annet valg enn å gå med på budet, eller en lignende løsning. Ved utgangen av desember 2007 hadde de kun 367 millioner euro i likvide midler, hvilket er nok til maksimalt et år til med drift.

- Air France-KLMs bud, avhengig av en rekke betingelser, er basert på en industriell plan for å restrukturere og relansere Alitalia, uttaler det Paris-baserte selskapet i en kommentar.

Air France tror de kan snu driften i pluss innen 2009, og vil jobbe for å få marginene på linje med andre europeiske flyselskap.

Det italienske markedet
Med kjøpet får Air France tilgang på et marked på 58 millioner mennesker, hvilket ikke er langt unna Frankrikes egne 61 millioner.

Svært viktig er de to knutepunktsflyplassene, også kalt «huber», i Roma og Milano. De store flyselskapene bruker denne typen flyplasser til å styre trafikken av internasjonale passasjerer.

- På kort sikt kan kjøpet komme til å skade lønnsomheten, men Alitalia vil bringe betydelig synergier med åpningen av de nye hubene i Italia, sier Alexandre Hezez fra Roche-Brune til Bloomberg Television.

Må bli godkjent
For at kjøpet skal gå igjennom må de italienske myndighetene og fagforeningene bli enige om tilbudet. Med Prodi-regjeringens fall vil nyvalget i april kunne bli avgjørende for skjebnen til flyselskapet. Presidentkandidat Silvio Berlusconi, som for øyeblikket ligger best an til å vinne, sier han ville foretrukket et kjøp fra italienske investorer, men utelukker ikke et salg til Air France.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere