*Nettavisen* Økonomi.

Gir monsterfly-rabatt

Foto: (Airbus)

På grunn av forsinkelsene med verdens største fly må Airbus gi rabatter på andre modeller.

14.02.07 18:03

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Thai Airways skal kjøpe åtte A330 fly av Airbus. Flyene blir billigere fordi selskapet tidligere har bestilt forsinkede modeller av flyprodusentens prestisjefly A380.

NA24 - din næringslivsavis

Thai Airways skal få 10 millioner dollar, eller rundt 60 millioner kroner i avslag for hver A330 de bestiller. Med denne rabatten vil hvert fly koste om lag 90 millioner dollar, eller 555 millioner kroner, ifølge BBC.

Den nye avtalen med rabatter kommer etter at Thai truet med å kansellere ordren sin på seks modeller av verdens største passasjerfly, A380. Årsaken er at leveringen til Thai er flyttet fra 2009 til 2011.

Det som skulle være Airbus prestisjeprosjekt ser foreløpig ut til å bli det rene marerittet.

Les også: For stor for Norge

Problemforfulgt farkost
Flykolossen har setene fordelt på to etasjer og flere av verdens største flyselskap har lenge ønsket å få det i stallen sin. Men flyets bakgrunn er alt annet enn problemfri.

For første gang på tre år gikk European Aeronautic Defence & Space Co (EADS) med kvartalsunderskudd. EADS er Airbus største eier og nedturen skyldtes i hovedsak gigaflyet. Det enorme konsernet har fått rundt 25 prosent av aksjekursen sin spist opp det siste året, og mesteparten av nedturen skyldes det flygende monsteret.

Klikk på bildet for å forstørre.

Politisk sammensurium
De dårlige nyhetene har også stått i kø for Airbus den siste tiden. Selskapet tapte uventet mye penger siste kvartal og mister kunder på det kriserammede jumboflyet. Det er varslet oppsigelser. Selskapets nye toppsjef gikk etter bare tre måneder.

Airbus er ansett som et strategisk prestisjeprosjekt for Tyskland, Frankrike og Spania. Selskapet har en komplisert eierstruktur med betydelig statlig innslag, og politikerne i de aktuelle landene har i stor grad blandet seg inn.

Da A380 skulle bygges, var det en voldsom dragkamp mellom de ulike landene om hvor de ulike delene av flyet skulle produseres, og det har i ettertid vært store problemer med koordineringen av arbeidet.

Må selge mange fly
EADS har sagt at det må bli solgt minst 420 fly av A380 for at prosjektet i det hele tatt skal gå i null. Tidligere har dette tallet vært på 270 fly. Så langt har Airbus fått inn ordre om levering av 166 fly.

Flyene koster over én milliard kroner stykket, og Singapore Airlines skulle bli det første flyselskapet som mottok A380-modellen. Utsettelsene gjør imidlertid at selskapet tidligst får ett fly i år.

Tross alle problemene sier toppsjefen i EADS, Andreas Spearl, at det vil bli solgt 750 slike fly i modellens levetid.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.