Giske viker ikke en tomme

Foto: Håkon Høgetveit (NA24)

Nå har Trond Giske endret NRK-plakaten.

14.03.09 11:42

REGJERINGSKVARTALET (NA24 Propaganda): «NRK skal ha en bred og balansert dekning av politiske valg. Samtlige partier og lister over en viss størrelse omtales normalt i den redaksjonelle valgdekningen.»

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Det er formuleringen kultur- og kirkeminister Trond Giske nå føyer til i NRK-plakaten.

- Styrker ytringsfriheten
Likevel er han klar på at han med dette ikke dikterer hvordan redaktør i NRK, Hans Tore Bjerkaas, skal legge opp sendeflaten i valgkampen.

- Dommen fra Strasbourg sier ikke at forbud mot politisk TV-reklame er et brudd på ytringsfriheten, men fremhever at Pensjonistpartiet i 2003 ikke kom til orde uten. Det vi nå gjør, er å legge til rette for at alle partier under normale omstendigheter skal kunne delta i valgkampen. Vi bidrar faktisk til å styrke ytringsfriheten, sier Giske fredag.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Han legger frem et brev fra NRK-sjefen, der Bjerkaas skriver at «partier som stiller liste i mer enn halvparten av fylkene ved stortingsvalget eller i flere kommuner i kommunevalget, vil normalt bli dekket under valgkampen».

Reagerer på Høyre-reklame
Giske mener med det at det er samsvar mellom endringene i NRK-plakaten og NRKs planer om valgkampdekningen.

Kulturministeren reagerer på TV-reklamen for Høyre som ble vist på TV Aftenbladet torsdag kveld, og som i dag gis høy eksponering på VGs nettsider.

- Dommen fra EMD handlet om et lite parti som ikke kom til orde i valgkampen. Det er langt derfra til at et stort parti sender TV-reklame langt utenfor valgkampen. De har ikke hjemmel i loven for dette, poengterer Giske, som regner med at Medietilsynet følger opp saken.

- Kostnadsdrivende
- Men det er jo lov med politisk reklame for eksempel på Internett. TV og PC er i ferd med å smelte sammen som medium - hvorfor er da TV-reklamen så problematisk?

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Håkon Høgetveit

- TV-reklame er veldig kostnadsdrivende. Pengestrømmen blir veldig avgjørende for hvem som slipper til. Ta for eksempel Obama - han hadde desidert mest penger i valgkampen, og slapp til på reklameplass mange flere ganger enn McCain, sier Giske.

Han fortsetter:

- Dessuten er det stort preg av negativ reklame i land hvor politisk TV-reklame er tillatt. Det ser man også i gårsdagens Høyre-reklame, der de er mer opptatt av å henge ut regjeringen enn å fremme egen politikk. Det er heller ikke ønskelig at norske politikere skal bli mer opptatt av pengeinnsamling enn av å tenke på å vinne velgere gjennom politiske argumenter, sier han.

- Mediene har også et ansvar
Giske tviler imidlertid på at siste ord er sagt i saken.

- Men endringene i NRK-plakaten er bare generelle føringer, og ingen prinsipiell forandring. Det er bare ømfintlig fordi det også er en politisk sak, sier han.

Han sender også et spark bak til redaktører i Medie-Norge.

- Det endrer jo ingenting. En redaktør står fritt til å nekte folk å annonsere, akkurat som en redaktør står fritt til å unnlate aktører fra redaksjonell omtale. Ivaretakelsen av ytringsfriheten er ikke bare regjeringens ansvar, men norsk presse har også et journalistisk og etisk ansvar for at alle kommer til orde, sier Giske.

Garanterer ingenting
Men Pensjonistpartiet er langt fra garantert å komme til orde i norske medier i neste valgkamp. Giske kan nemlig ikke diktere hva slags redaksjonelle prioriteringer norske medier skal gjøre.

Klikk på bildet for å forstørre.

Det innser også departementet. I Stortingsmelding nr. 18 skrives det:

«Endringen i punkt 1b) (i NRK-plakaten, journ.anm.) innebærer ikke at alle partier og lister som stiller til valg vil være garantert redaksjonell omtale i fjernsyn. (...) Departementet legger NRKs redegjørelse til grunn (som nevnt over, journ.anm.).»

Dermed er det heller ikke sikkert ytringsfriheten til små partier blir ivaretatt i den kommende valgkampen, og i en slik gitt situasjon utelukker ikke Giske at politisk fjernsynsreklame da kan bil aktuelt for enkelte aktører.

- Men det blir da opp til medietilsynet å avgjøre om for eksempel Pensjonistpartiet har lov til å sende reklame, dersom de ikke får sendetid på NRK. I en gitt situasjon kan altså ytringsfriheten i fremtiden også være for dårlig, sier Giske, uten at han vil si hva regjeringen da vil finne på - ja, gitt at den fremdeles er den samme.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.