NA24.no

Gjelstens båtrace = 10.000 liter bensin

Sist oppdatert:
Offshoreracet med Gjelsten & co i Indre Oslofjord vil forbrenne 10.000 liter bensin.

VM-runden som etter planen skal arrangeres 10-12. august kan bli stoppet av Fylkesmannen i Oslo og Akershus. Årsaken er båtracets klimautslipp på nesten 50 tonn karbondioksid (CO2) som følge av 10.000 liter bensin.

En av racets store profiler og pådrivere gjennom flere år er finansmannen Bjørn Rune Gjelsten. Han er fører på deltagerbåten «Spirit of Norway», men er på reise i utlandet og hevder han ikke kjenner til saken.

- Jeg har ingen kommentar, sier Gjelsten på telefon til Nettavisen.

2 tonn i året
Ifølge Fremtiden i våre henders (FIVH) nettsted mittklima.no tilsvarer 50 tonn CO2-utslipp 17500 flymil.

Arrangørene av båt-racet påpeker at de ønsker å kjøpe klimakvoter som kompensasjon for utslippene.

Tar man utgangspunkt i flyregnestykket til FIVH vil det koste arrangørene rundt 10.000 kroner å kompensere for 50 tonn CO2.

- I gjennomsnitt slipper en norsk bil ut rundt 2 tonn CO2 i året, sier Anders Haug Larsen, klimarådgiver i Norges Naturvernforbund, en organisasjon som har vært motstander av båtracet i alle år.

Med andre ord tilsvarer 50 tonn CO2 utslippet fra 25 biler på norske veier, i løpet av ett år.

- Dominoeffekt
Haug Larsen fremhever at det ikke nødvendigvis er de 50 tonnene som er mest problematisk, men heller den dominoeffekten racet har.

- Det vil samle seg mange flere båter, som betyr økt trafikk og økt utslipp. Det vil gå utover luftkvaliteten. Dessuten vil racet også forstyrre naturlivet, legger han til.

Fristen for høringen gikk ut i går. Fylkesmannen vil nå bruke rundt en uke på å gå igjennom de ulike uttalelsene, for så å komme til sin konklusjon.

Klimabillett
På Mittklima.no kan man kjøpe klimabilletter, for å bøte på CO2-utslipp.

- Pengene går til prosjekter for å redusere klimagasser i fattige land, forteller Gunnell Sandanger, prosjektleder for nettstedet.

Organisasjonen støtter lokal omlegging fra fossilt brensel til fornybar energi.

- Vi har kommet lengst med arbeidet i India, og har nettopp startet opp i Madagaskar, legger hun til.

Kort om CO2
Karbondioksid forekommer naturlig i atmosfæren. Fra starten av den industrielle revolusjon rundt 1750 og til i dag har andelen CO2 i atmosfæren økt fra 0,028 til 0,038 prosent av luften. Det er denne økningen blant annet FNs klimapanel hevder er menneskeskapt.

Karbondioksid frigis idet man brenner fossilt brensel som olje, kull og gass. Andelen forventes å firedobles i løpet av dette århundret.

CO2 bidrar til både sur nedbør og økt drivhuseffekt.

Hva mener du om saken? Bør båt-racet få gå av stabelen? Si din mening i kommentarfeltet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere