*Nettavisen* Økonomi.

Gjør et champagnekupp

Foto: (Shutterstock)

Harde tider i champagne-bransjen gjør det mulig å skaffe seg edle dråper til nesten halv pris.

16.11.09 09:28

Nedturen i verdensøkonomien har gått hardt utover champagnebransjen. Nå er det mulig å kjøpe champagne med store rabatter.

NA24 - din næringslivsavis

Med strammere livrem har mange forbrukere valgt å kutte spesielt hardt ned på kjøpet av luksusartikler som champagne. Dette har ført til at selskaper som LVMH motvillig har måttet godta lavere priser på de edle dråpene, både i form av priskutt og lavere valutakurser.

Nær halv pris
I Storbritannia kan man gjøre noen av de største kuppene. En av de største britiske forhandlerne selger for eksempel helflasker med Moët & Chandon og Veuve Cliquot med 30 prosent rabatt eller for 25 pund (233,75 kroner) om man kjøper to, ifølge The New York Times. De samme flaskene kostet 428,17 kroner i fjor, så til sammen har rabattene og det svekkede pundet redusert prisen med utrolige 45,41 prosent.

Selv i chapagnens hjemland, Frankrike, har prisene blitt kuttet. Supermarkedskjeden Carrefour har planlagt å selge flasker med ekte champagne for under 10 euro, eller 83,50 kroner. De samme flaskene ville blitt solgt for vel 12 euro, eller 105,12 kroner med datidens kurs, i fjor.

Ikke i Norge
Her hjemme kan vi imidlertid se langt etter lignende priskutt.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Det er ingen store prisjusteringer på Champagne fra i fjor til i år, sier Halvor Bing Lorentzen, leder for kommunikasjon i Vinmonopolet til NA24.

- Treghet i systemet
Lorentzen påpeker at det er «litt treghet i systemet i forhold til prising». Han nevner at det er mange faktorer som spiller inn på prissettingen, for eksempel «pris fra produsent til leverandør, valutasvingninger og utvikling i markedet generelt».

- I Vinmonopolet har vi en policy om at leverandørene kan sette ned prisen så ofte de vil, men at de kun kan kunne sette prisen opp tre ganger i året, forteller kommunikasjonslederen.

Uansett hva som skjer vil nivået på norske skatter og avgifter bety at en eventuell prisreduksjon vil bli mindre målt i prosent enn i land der prisen fra leverandøren utgjør en større andel. Lorentzen bedyrer imidlertid at prisforskjellene ikke skyldes at avgiftene har økt, eller Vinmonopolet tar mer fortjeneste.

Ikke høyere avgifter
- Avgiftene ligger fast, og det samme gjør vår avanse, sier han til NA24.

I USA har forhandlerne så langt vært noe avventende med rabattene, delvis grunnet den fallende dollaren, men mange tror det kan komme store priskutt også her. Allerede har noen begynt.

For eksempel vil en gavepakke med 1998-årgangen av Veuve Cliquot La Grande Dame bli solgt for 130 dollar, eller 728 kroner i årets julekatalog fra amerikanske Sherry-Lehman Wine and Spirits. Til sammenligning kostet den samme årgangen 150 dollar i forrige julesesong, noe som tilsvarte 1042,5 kroner med den dollarkursen man hadde da. Prisen er altså redusert med godt og vel 30 prosent målt i norske kroner.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.