Gå til sidens hovedinnhold

Global relansering av berømt vodka

Ikonet fra Sovjet-staten går tilbake til sine røtter.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Stolichnaya, av mange ansett som selve ikonet på ekte russisk vodka, lanserer i disse dager en kampanje for å finne frem til sine røtter og den ekte følelsen av hva vodka står for.

NA24 - din næringslivsavis

Første statlige destillatør
- Stolichnaya var i lang tid Sovjet-statens store stolthet, et typisk produkt fra kollektivene, administrert av folket, for folket. Navnet Stolichnaya betyr «Fra Hovedstaden» på russisk, og historien går tilbake til 1901, da de åpnet den første statlige destillatøren i Moskva, sier produktsjef David Moir i Brand Partners.

Siden den gang har Stolichnaya vært en del av sovjetisk historie, gjennom den kalde krigen og romfartskappløpet til Sovjetunionens fall og videre frem til i dag.

Global relansering
- Det er på tide å få denne fantastiske historien frem igjen, sier Moir.

Dette skal skje gjennom en global relansering hvor Stolichnaya ønsker å synliggjøre den fascinerende historien bak verdens mest folkelige vodka, og hvordan Stolichnaya har hatt en sentral plass i viktige historiske hendelser.

Autentisk og Ekte
- Stolichnaya har vært et kjent merke i mange tiår, men historien har likevel vært dekket av et mystisk slør. Den globale relanseringen av Stolichnaya tar sikte på å avdekke denne historien og vise den autentiske og ekte russiske vodkaen, sier Howard Southern i Stolichnaya Brand Organization.

Ubrukt potensial
Med en volumvekst på 18 prosent sammenlignet med fjorårets tall (juni 06-juni 07), så har Stolichnaya hatt en meget positiv utvikling, men det ligger fremdeles et stort ubrukt potensial i merket Stolichnaya, mener Southern.

Stolichnaya og noen historiske hendelser:

År

Historisk hendelse

1901

Stolichnaya, Moskvas første statlige destillatør, åpner

1917

Den russiske revolusjonen

1922

Sovjetunionen blir til

1925

Stolichnaya blir offisiell leverandør til Kreml

1938

Den formelle registreringen av Stolichnaya-resepten

1945

Stalin bruker Stolichnaya som seierskål på nyttårsaften med 1.000 gjester

1953

Stolichnayas etikett blir designet med Moskva Hotell som motiv

1960

Nikita Kruschev krever peppersmak, initierer trenden vodka med smak

1961

Yuri Gagarin synger om Stolichnaya mens han venter på oppskyting

1970

Vodka med smak gjør suksess i USA

1973

Stolichnaya og Pepsi inngår legendarisk eksportbytte-avtale

1975

Stolichnaya er med i verdensrommet

1986

Stolichnaya øker sitt utvalg av smaksvarianter til syv smaker

1991

Kommunismens fall

1992

Det statlige spritmonopolet blir opphevet

2007

Stolichnaya går tilbake til sine opprinnelige røtter

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere er fastpris enn spot