*Nettavisen* Økonomi.

God jul, her er en hundrelapp

Foto: (Scanpix)

Mislykkede julegaver ødelegger angivelig milliardverdier. Burde vi heller gi penger?

23.12.07 13:30

(NA24-KOMMENTAR): Når julefreden omsider senker seg, kan det være tid for ettertanke: Hvor fornuftig er det egentlig å gi julegaver?

Svært ufornuftig, er svaret økonomen Joel Waldfogel ga i den smått legendariske artikkelen «The Deadweight Loss of Christmas».

Waldfogel undersøkte hvor mye man egentlig ville betalt for de gavene man fikk til jul, og han fant ut at svaret var vesentlig mindre enn gavene kostet. Avviket var minst hvis gaven kom fra en nær venn eller et medlem av den nærmeste familien, større hvis den kom fra en fjernere slektning.

Kanskje trenger du egentlig ikke et ekstra sett med salatbestikk? Kanskje liker du ikke limegrønne gensere?

Ødelegger verdier
Satt på spissen kan man si det slik: Med mindre mottakeren selv, med egne penger, ville kjøpt nøyaktig det som ligger inne i pakken, er gaver en tapsaktivitet. Verdien for mottageren er mindre enn det giveren har betalt. Verdier blir rett og slett ødelagt. Waldfogel anslo et tap på et sted mellom 10 prosent og en tredjedel.

Klikk på bildet for å forstørre.

Det er mye penger. Ser man på den norske julehandelen, indikerer tall fra Statistisk sentralbyrå og Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon at vi røft anslått handler julegaver for rundt 10 milliarder kroner (det er selvsagt vanskelig å skille gavene fra andre juleinnkjøp).

Bruker vi Waldfogels tall, kan julegavene altså påføre Norge et tap på 1 til 3 milliarder kroner.

Nitrist vitenskap
Om ikke annet fungerer Waldfogel som en grei illustrasjon for alle som måtte ha lurt på hvorfor samfunnsøkonomi på engelsk ofte kalles «the dismal science» - den nitriste vitenskapen.

Den nærliggende konklusjonen blir å gi penger, som mottakeren selv kan anvende etter eget ønske. Dette har også den tilleggsfordelen at man kan handle på salg etter jul, og få mer for pengene.

Men det kan fort virke meningsløst å sende hverandre penger, ikke minst internt i en familie hvor man uansett har felles økonomi.

Og når vi går på besøk, tar vi kanskje med en bukett blomster, en konfekteske eller en flaske vin. Vi gir ikke en hundrelapp når vi kommer inn døren. Det blir ikke helt det samme.

Noe mangler
Det er åpenbart for de fleste at noe blir borte hvis vi bare gir penger. Selv om det er vanskelig å sette fingeren på det, må det være slik at gaver skaper verdier som ikke blir fanget opp av et spørsmål om hva du ville betalt hvis du selv kjøpte gaven.

Klikk på bildet for å forstørre.

Både sender og mottaker kan oppleve det som verdifullt at man legger omtanke i gaven. Og verdien for mottakeren kan åpenbart være en helt annen nettopp fordi gjenstanden er en gave fra en bestemt giver. Hvis jeg får en tegning av et av mine barn, har denne betydelig verdi for meg. Verdien er mindre hvis tegningen er laget av et barn jeg aldri har møtt.

Men det betyr selvsagt ikke at vi fullstendig skal se bort fra hva som faktisk kan passe for mottakeren. Gir du limegrønn genser til en person som hater denne fargen, er problemet ikke bare at genseren blir liggende i skapet, men også at du sender en melding om at du bryr deg så lite at du har glemt (eller, enda verre, valgt å ignorere) vedkommendes allment kjente hat mot limegrønne klær.

Det er rett og slett mye riktig i det gamle munnhellet: Det er tanken som teller.

Dermed er det bare å ønske en gledelig jul! Spesielt skal man kanskje glede seg over at man slipper å få julekveldens gaveutvalg analysert av Joel Waldfogel.

Are Slettan er tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Connecticut utenfor New York, og skriver blant annet daglige kommentarartikler.

Her kan du lese den siste ukens kommentarer:
Et eventyr om hedgefond
Fest for rentenister
Pass deg for konkurs
Bomull i hodet
Derfor er kvinner best

Og her kan du lese enda mer kommentarstoff fra NA24.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag