Google satser på radio

Google har slett ikke tenkt å forbli en søkemotor, og det siste satsningsområdet er radioreklame.

17.01.06 19:29

Google kjøper opp det amerikanske selskapet dMarc Broacasting, som har utviklet en automatisert løsning for salg, distribusjon og overvåking av radioreklame.

Google planlegger å integrere denne teknologien med selskapets egen Google AdWords-plattform, ifølge en pressemelding fra Google tirsdag.

Dette vil legge til radio som en mulighet for Googles annonsører.

Google betaler 102 millioner i kontanter for dMarc, samt et tilleggsvederlag på opp til 1,24 milliarder dollar, som avhenger av utviklingen fremover.

Klar for nye utfordringer
Google sitter på en haug med penger, og tjener store penger på driften. Selskapet ser ut til å være fast bestemt på å bruke disse pengene til å bli mye mer enn en søkemotor. Nylig kjøpte Google seg inn i portalselskapet AOL, og selskapet har det siste året gjort en rekke mindre oppkjøp.

Det er ingen tvil om at Google har vært en fantastisk suksess som en søkemotor og selger av annonser som passer sammen med aktuelle søkeord. Spørsmålet er om selskapet vil klare å være like vellykket når det nå sprer seg ut og satser på flere andre områder.

Børsen tror
Aksjeinvestorene ser ut til å tro på det. Aksjen er mer enn firedoblet på halvannet år, siden selskapet gikk på børs. Tirsdag stiger Google-aksjen foreløpig marginalt på en ellers negativ børsdag.

Google verdsettes nå til 140 milliarder dollar på børsen, eller over 900 milliarder kroner. Det er mer enn dobbelt så mye som Norges klart mest verdifulle selskap, Statoil.

Det er også mer enn 20 ganger forventet omsetning i 2005, som ikke er offentliggjort ennå. Og det er nær 100 ganger anslått overskudd for fjoråret. Dette innebærer voldsom tro på at Google både kan fortsette å vokse kraftig og gjøre det med fortsatt sterk lønnsomhet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.