NA24.no

Gransker amerikanske jagere

Sist oppdatert:
Statssekretær Espen Barth Eide er i USA for å vurdere jagerfly-tilbud. - Ingenting er avgjort, sier han til Nettavisen.

Norge skal handle jagerfly, i den største norske investeringen utenfor oljesektoren noen gang.

Amerikanske Joint Strike Fighter, europeiske Eurofighter og svenske JAS Gripen kjemper om regjeringens gunst.

Onsdag var statssekretær i Forsvarsdepartementet, Espen Barth Eide, på besøk hos Lockheed Martin i Texas for å se nærmere på amerikanske JSF.

Se video

Produksjonsavtale
- I går hadde vi en ganske omfattende gjennomgang av systemets operative kapasitet. Det er ingen tvil om at dette er et fly med mye fremtidsrettet teknologi. Alle flyene vi vurderer er moderne. Vi velger på øverste hylle, sier han.

Barth Eide fastholder at både Eurofighter, JAS Gripen og JSF fremdeles er med i regjeringens vurderinger.

- Et annet spørsmål er om vi skal underskrive en produksjonsavtale om JSF. Denne avgjørelsen vil regjeringen fatte før jul.

Partneravtalen med amerikanerne om JSF har hittil løpt i seks år, og det må før nyttår avgjøres om den skal videreføres.

Den endelige avgjørelsen om hvilket jagerfly Norge skal satse på, skal etter planen fattes i 2008.

- Ingenting som har skjedd de siste dagene har endret på dette, og det er heller ingen nyheter når det gjelder pris. Alle de tre produsentene opererer med prisanslag på mellom 30-40 milliarder kroner, men dette er forhandlingsspørsmål der vi i regjeringen er forsiktige med å uttale oss, sier Barth Eide.

- Færre fly
VG skriver onsdag at Norge kommer til å bestille færre jagerfly enn de 48 som opprinnelig har vært planlagt. Avisen baserer seg på «anonyme kilder i regjeringssystemet.»

- Jeg kan ikke svare for anonyme kilder, men tallet 48 har hele tiden vært et planleggingstall. Det er ikke opplest og vedtatt at det vil bli nøyaktig 48 fly, sier Barth Eide til Nettavisen.

Aftenposten skrev tirsdag at det planlagte innkjøpet av 48 jagerfly ville kunne koste opp mot 70 milliarder kroner om Norge velger JSF. Prisantydningen har hittil ligget på omkring 40 milliarder kroner. Aftenposten brukte tall fra nederlandske myndigheter for å lage anslagene.

Misvisende
- Aftenpostens oppslag er misvisende. De nederlandske tallene avisen har brakt videre er samlet kostnad på anskaffelse og drift over 30 år. De norske anslagene på mellom 30-40 milliarder dreier seg kun om innkjøpspris, sier Espen Barth Eide til Nettavisen.

- Alle som har hatt bil vet at innkjøpspris og total kostnad ved å eie bilen ikke er det samme. Verken vi eller Nederland kan per i dag si hva den endelige prisen på flyene vil bli.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere