Grete vil slutte å sponse «tanta»

Foto: NTB Scanpix

Nytt lovforslag kan gi Aftenposten et solid millionkutt.

Kunngjøringer som det offentlige trykker i avisene skal bort. Justisdepartementet fremmet fredag en proposisjon hvor plikten til å kunngjøre i papiravis avvikles.

De totale kostnadene til aviskunngjøringer for Brønnøysundregistrene var i 2012 var rundt 53 millioner kroner. Domstoladministrasjonens totale kostnader var samme år 7 millioner kroner.

En avvikling av aviskunngjøringene vil medføre et tilnærmet tilsvarende inntektsbortfall for de avisene som i dag trykker kunngjøringene.

Får 12 mill. årlig

De ni avisene som hadde de største kunngjøringsinntektene fra Brønnøysundregistrene i 2012, mottok i 2012 samlede kunngjøringsinntekter fra Brønnøysundregistrene på rundt 26 millioner kroner, fordelt på mellom 880.000 kroner til 12 millioner kroner per avis.

Schibsted-avisene, med Aftenposten i spissen, mottar 25 millioner kroner for disse statlige annonsene, skrev Dagens Næringsliv i januar.

Fornyings- og administrasjonsdepartementet vil nå legge ut annonsene på nettsidene til Brønnøysundregistrene.

Veldig mange leser dette

- Hvordan vil dette berøre Aftenposten?

- En direkte konsekvens er at vi mister inntekter. De må vi forholde oss til. Vi har uttalt at det er feil å trekke seg ut av papiravisen. For å nå ut i det brede lag er papiravisene viktige, sier Sondre Gravir, administrerende direktør i Aftenposten, til Nettavisen NA24.

- Er det noen som leser disse kunngjøringene i papiravisen?

- Det er veldig mange som leser dette. Ofte er det mange som ikke er aktiv på søken som får det med deg, sier Aftenposten-direktøren.

- Men er ikke dette egentlig bare en indirekte statsstøtte av Aftenposten?

- Det er ikke det som har vært hovedbegrunnelsen i vår argumentasjon, fortsetter Gravir.

Aftenposten var tidligere kjent som «tanta i Akersgata».

Nedgang over hele linjen

Totaltall for 2012 viser at mediebyråene bruker 1,6 milliarder annonsekroner i papiravisene. Det er en nedgang på 14 prosent sammenlignet med 2011.

Oppslutningen til papiravisene følger samme trend. I 2012 passerte radio papiraviser i daglig dekning.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.