NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,76%
For at trafikkmønsteret skal gå raskest mulig er det mange steder hvor bilister og fotgjengere får grønt lys på samme tidspunkt. Innkjørselen fra Christies gate til Foreningsgaten i Bergen sentrum er et eksempel på dette.
For at trafikkmønsteret skal gå raskest mulig er det mange steder hvor bilister og fotgjengere får grønt lys på samme tidspunkt. Innkjørselen fra Christies gate til Foreningsgaten i Bergen sentrum er et eksempel på dette. Foto: Aina Fladset (Bergensavisen)

Grønn risiko i 42 lyskryss

Grønn mann betyr ikke nødvendigvis at man er helt trygg som fotgjenger i trafikken.

(Bergensavisen): - Jeg bruker å se etter om det kommer biler fra andre retninger, men i dag glemte jeg det, sier Gørill Amundsen, til ba.no, med et lurt smil.

I perioden 2008 til 2012 ble det registrert en 25 prosents økning i antall hardt skadde og drepte i ulykker der fotgjenger er involvert.

BAKGRUNN: Flere fotgjengere hardt skadet eller drept

Dette er sammenlignet med tall fra perioden 2003 til 2007.

Lysende ansvar

Gørill hadde nettopp krysset Foreningsgaten i Bergen sentrum, og hun ventet tålmodig på grønt klarsignal først.

På samme tidspunkt hadde biler på vei fra Christies gate som svinger til venstre inn i Foreningsgaten også grønt lys.

– Jeg tror ikke så mange folk tenker over at det kan komme biler mens de går på et gangfelt, sier Gørill Amundsen.

Statens vegesen har ingen statistikk på hvor mange som har blitt skadet i slike lyskryss, men det kan ifølge Trygg Trafikk være en av risikofaktorene.

– Bilistene fokuserer ofte på trafikklysene, og fotgjengerne gjør akkurat det samme. Grønt lys på samme tidspunkt har alltid vært et problem. Både bilister og gående må ta ansvar, sier Arne Aase leder i Trygg Trafikk Hordaland.

Bergensavisen har tidligere skrevet om at undersøkelser konkluderer med at oppmerking av gangfelt øker antall ulykker med i gjennomsnitt ni prosent i forhold til et ikke oppmerket kryssningssted.

Aase forteller at gangfelt ikke er et tiltak for trafikksikkerhet, men et tiltak for trafikkstrømmen.

Ansvaret ligger ifølge han hos både bilistene og de myke trafikantene.

– Vi blir stadig mer stresset selv om vi faktisk ikke har dårlig tid. I dagens samfunn skal alt skje på kortest mulig tid. Fotgjengere som løper over veien, og bilister som skal gjøre alt annet enn å passe på hvor de kjører er en dårlig kombinasjon, sier Arne Aase.

Ifølge Statens vegvesen er såkalt sekundærkonflikt i signallysanlegg veldig vanlig, og helt nødvendig.

– Uten dette hadde hele byen stoppet opp. Biler har selvfølgelig vikeplikt for fotgjengerne som befinner seg i gangfeltet man svinger inn mot, sier Trond Atle Karlsen i Statens vegvesen.

– Jeg stoler nok ikke hundre prosent på at bilistene ser meg, og jeg tror ikke hele byen hadde stoppet opp hvis fotgjengerne fikk ett minutt med grønt lys alene, sier Gørill Amundsen.

Gørill Amundsen glemte å sjekke om bilene som svingte inn faktisk stoppet, men hun bruker vanligvis å gjøre det.


- Dårlig belysning

Tom Skauge (SV) er partiets representant i Hordaland fylkeskommunes samferdselsutval.

I tillegg til lyssignaler i kryss peker han på at mange fotgjengeroverganger i Bergen ikke er tilstrekkelig opplyst.

– Dette er blant annet utrolig viktig for bilistenes reaksjonstid, sier Tom Skauge.

All skilting og lysregulering administreres av Statens vegvesen. Belysning på de kommunale veiene er derimot Trafikketatens ansvarsområde.

Fagdirektør for Trafikketaten, Øyvind Haga, forteller at de alltid følger kravene om tilstrekkelig belysning når det blir opprettet nye overgangsfelt.

Dette er også noe trafikketaten vurderer nøye på grunn av statistikken som viser at de kan øke risikoen for ulykker.

– Utviklingen i antall ulykker går imot vår målsetning, og dette er noe vi konkret må se på, sier Haga.

Skauge har også tatt dette opp i samferdselsutvalet.

– Blant annet har vi fremmet et ønske om en offentlig nettportal hvor folk kan melde inn farlige trafikkpunkt. På den måten kan folk gjøre seg kjent med veier i sitt nærområde. Litt på samme måte som Bergens Tidende gjorde for noen år tilbake, og som redaksjonen vant SKUP-pris for. Dette fungerte utmerket, og folk var veldig engasjerte, sier Skauge.

Fylkesrådmannen tilbakemelding var at publikum allerede har tilstrekkelig med alternative steder å melde fra, som blant annet Vegtrafikksentralen. Men også at det burde vurderes å gjøre de ulike alternativene mer kjent.

Det har ikke lykkes Bergensavisen å få en mer utdypende kommentar fra Fylkesrådmann Rune Haugsdal.

Les flere artikler fra Bergensavisen her.

Her er listen over lyskryss i Bergen kommune hvor kjørende og gående er i konflikt:


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere